استارت‌آپ‌های سلامت جان می‌گیرند
ایازی در نشست جشنواره رسانه‌های دیجیتال سلامت مطرح کرد؛

استارت‌آپ‌های سلامت جان می‌گیرند

نشست خبری نخستین جشنواره رسانه‌های دیجیتال سلامت با حضور سید محمدهادی ایازی، رییس جشنواره و امیرحسین اسدی، دبیر علمی این جشنواره برگزار شد.

در این نشست ایازی گفت: نخستین جشنواره رسانه‌های دیجیتال سلامت امروز آغاز به کار کرد. امروز فعالیت در حوزه کسب‌وکارهای نوپا و به‌خصوص در حوزه سلامت از اهمیت بالایی برخوردار است. در کشور ما نیز چند سالی است که کسب‌وکارهای نوپا آغاز به کار کرده‌اند ولی استارت‌آپ‌ها جایگاه خود را آن‌طور که باید پیدا نکرده‌اند.

او افزود: نخستین جشنواره رسانه‌های دیجیتال سلامت عملا فرصتی برای گروه‌هایی است که در حوزه IT فعالیت می‌کنند تا با ظرفیت‌ها و با فعالیت‌هایی که در این حوزه صورت گرفته آشنا شوند و نهایتا می‌توانند فعالیت در این حوزه را گسترش دهند.

آغاز فعالیت شتاب‌دهنده‌ها

ایازی با بیان اینکه هم‌زمان با این جشنواره اولین شتاب‌دهنده حوزه سلامت فعالیت خود را آغاز می‌کند، خاطرنشان کرد: اولین شتاب‌دهنده حوزه سلامت نقش حمایتی استارت‌آپ‌های حوزه سلامت را ایفا خواهد کرد. همچنین در نظر داریم، دبیرخانه دائمی جشنواره رسانه‌های دیجیتال سلامت را در سال‌های آتی داشته باشیم تا این رویداد ادامه‌دار باشد. این جشنواره در مدت کوتاهی که آغاز به کار کرد با استقبال خوبی از سوی شرکت‌کنندگان روبرو شد، به‌طوری‌که اکنون ۷۰ استارت‌آپ در نمایشگاه حضور دارند. امیدوارم این جشنواره نقطه آغازینی در تحول جدی در حوزه IT باشد.

رییس جشنواره رسانه‌های دیجیتال سلامت در مورد مجوز دادن به کالاهای آسیب‌رسان همانند سوسیس و کالباس گفت: مجوز دادن به مفهوم تبلیغ آن کالا نیست. ما تنها می‌توانیم جلوی تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان را بگیریم. ولی این موضوع پارادوکس نیست. به‌هرحال برخی از گروه‌ها هستند که در جامعه از این کالاها استفاده می‌کنند. همانند نمک، قند و چربی که مضر است ولی به این منظور نیست که اصلا نباید استفاده کنند.

ایازی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر کم بودن تعداد روزهای جشنواره گفت: دو روز برای این رویداد در نظر گرفته شده که در این دو روز چندین پنل تخصصی برگزار می‌شود. موضوع سلامت بسیار گسترده است که برای هرکدام از آن‌ها می‌توان جشنواره جداگانه برگزار کرد. البته قبول داریم که اگر تعداد روزهای جشنواره بیشتر بود بهتر می‌شد ولی در همین زمان کم هم استقبال خوبی صورت گرفته است.

 

ارقامی عجیب اما واقعی برای استارت‌آپ‌های سلامت

در بخش دیگری از این نشست، اسدی گفت: هدف جشنواره رسانه‌های دیجیتال سلامت بسترسازی در توسعه فناوری دیجیتال در حوزه سلامت است تا به‌واسطه آن هر حاملی که می‌تواند به‌صورت دیجیتال، به انتقال اطلاعات در حوزه سلامت بپردازد.

او اظهار کرد: تاکنون ظرفیت اقتصاد دنیا تا سال ۲۰۲۰، ۲۳۰ بیلیون دلار در حوزه دیجیتال محاسبه‌شده است که از این مقدار ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در ایران است. این در حالی است که رقم کل سیستم استارت‌آپ‌های سلامت ۵ میلیارد تومان محاسبه‌شده است.

 

عینکی برای کاهش استرس بیمار

دبیر جشنواره رسانه‌های دیجیتال سلامت تاکید کرد: سرعت بالا جایگزین بسیاری از سیستم‌ها می‌شود. حتی امروزه عمل جراحی با عینک‌های VR که در اختیار بیمار قرار می‌دهند، استرس بیمار و سطح استفاده از داروی بیهوشی کاهش پیدا می‌کند. این هم کمکی به بیمار و هم کمکی به اقتصاد است.

اسدی ادامه داد: موضوع دیگر موضوع IOT یا اینترنت اشیاست. تصور کنید در صندلی که نشسته‌اید سنسور وصل می‌شود و وزن و ضربان قلب و نهایتا اضطراب شما را تشخیص می‌دهد. این کار در دنیا به‌راحتی انجام می‌شود ولی در کشور ما فعل غریبه‌ای به نظر می‌رسد، آن‌هم درصورتی‌که نظام سلامت دنیا، نظام دیجیتال است. حال جشنواره رسانه‌های دیجیتال باید کمک و بسترسازی کند تا فناوری‌های دیجیتال با توسعه بیشتری همراه شود.

 

تولد ۱۰۰ استارت‌آپ تا پایان سال ۹۷

او با بیان اینکه امسال ۱۶۳۵ اثر به دبیرخانه رسید و برای ما ارزشمند بود، درباره داوری‌ها: داوری‌ها در چند مرحله انجام شد که از این تعداد حدود ۳۵۰ اثر به مرحله پایانی رسید و فردا از ۴۲ اثر در حوزه دیجیتال قدردانی می‌شود.

اسدی عنوان کرد: در ابتدا فکر نمی‌کردیم در وضعیت محدود ما ۷۰ استارت‌آپ سلامت داشته باشیم. اکوسیستمی که شکل گرفته با کمک همه پارتنرها ازجمله معاونت ریاست جمهوری، وزارت بهداشت، وزارت ICT که پارتنر فرهنگ‌ساز و بسترساز هستند شکل گرفته است که بر همین اساس تا پایان امسال شاهد تولد دست‌کم ۱۰۰ استارت‌آپ سلامت دیجیتال باشیم. البته این مهم کار بسیار سنگین و سختی است که انجام آن دو- سه ماه زمان و تلاش برد.

دبیر علمی این جشنواره از تفاهم‌نامه‌ای که با صداوسیما با جشنواره رسانه‌های دیجیتال بسته‌شده خبر داد و گفت: در نظر داریم در ۱۳۵ برنامه تلویزیونی، یک اپ یا سامانه سلامت را به مردم معرفی کنیم.

برگزاری پنل‌هایی برای ایجاد اقتصاد پویا

او با اشاره به موضوع پنل‌های این جشنواره گفت: در این جشنواره دو پنل در موضوعات «صادرات اپلیکیشن‌های موبایل در عصر تحریم» و «چگونه استارت‌آپ شویم» برگزار خواهد شد. در پنل اول به بررسی چالش‌های موجود در صادرات اپلیکیشن‌های موبایل خواهیم پرداخت که موضوع بسیار مهمی است. هرکدام از این اپلیکیشن‌ها اگر بتوانند ۱۰٬۰۰۰ دانلود در خارج از کشور بگیرند اقتصاد پویا ایجاد می‌شود.

همچنین فردا رویداد استارت‌آپ سایکاپ در حوزه روان‌پزشکی و سالمندان برگزار خواهد شد که اولین استارت‌آپ در این حوزه‌هاست. جمعیت کشور ما رو به‌سوی سالمندی می‌رود و حضور این اپلیکیشن‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد.

طب‌استارز؛ رویدادی برای ایران

رویداد بعدی «طب استارز» است که قرار است نخستین جلسه آن برای اولین‌بار با حضور شرکت‌های بامیلو، علی بابا، بیمه بازار و روبیکا برگزار شود. همچنین این رویداد در ۳۰ استان کشور نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

اسدی تاکید کرد: همچنین رونمایی از ربات و پهباد امداد‌رسان و ربات ویژه معلولان را خواهیم داشت. پهبادهایی که به‌راحتی می‌توانند در مناطق صعب‌العبور به امدادرسانی بپردازند.

 

نخستین جشنواره رسانه‌های دیجیتال سلامت به ریاست محمدهادی ایازی و دبیری امیرحسین اسدی به‌عنوان دبیر علمی و محمدعلی حجازی به‌عنوان دبیر اجرایی، با شعار «رسانه‌های دیجیتال سلامت، نبض اجتماعی شدن سلامت» از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین موسسه آوای هنر سلامت در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی در حال برگزاری است.