مصاحبه با استارت‌آپ «تزتاپ»

مصاحبه با استارت‌آپ «تزتاپ»

در فرایند راه‌اندازی استارت‌آپ، مراحل مختلفی وجود دارد. همه‌چیز در ایده یا طراحی سایت خلاصه نمی‌شود و فقط مهارت‌های فنی، پاسخگوی شروع یک استارت‌آپ نیستند. بدون شک هر کسب‌وکاری مسیر خاص خود را طی می‌کند ولی نکات مهمی مانند ارزیابی ایده اولیه استارت‌آپ، تغییر و توسعه مدل کسب‌وکار، تیم‌سازی، برنامه بازاریابی و مزیت رقابتی وجود دارد که یادگیری آن‌ها هنگام شروع کار از اهمیت زیادی برخوردار است. این زمانی موثرتر است که با تجربه عینی استارت‌آپ‌ها در هرکدام از این موارد آشنا شویم و بدانیم استارت‌آپ‌ها چگونه از این نکات در کسب‌وکار خود استفاده کرده‌اند.

در همین راستا «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» مجموعه‌ای از مصاحبه‌‌های آموزشی از استارت‌آپ‌های حوزه‌های مختلف تهیه‌کرده و تلاش دارد تا با نگاهی آموزش محور به فرایند راه‌اندازی استارت‌آپ‌های ایرانی بپردازد. همچنین برای افزایش آگاهی کاربران، مهم‌ترین مقالات و اینفوگرافیک‌های آموزشی خاص هر موضوع هم معرفی‌شده‌اند.

«اعتبارسنجی ایده کسب‌وکار»، «Pivot در مدل کسب‌وکار»، «تیم‌سازی، تقسیم وظایف و مدیریت بر تیم»، «خلاقیت و ایده‌های خلاقانه در جذب مشتری»، «طراحی محصول و شروع کسب‌وکار»، «مزیت رقابتی و تجزیه‌وتحلیل رقبا»، «پشتیبانی و خدمات مشتری» و «چالش‌های ارتباط با دولت، قوانین حقوقی و مقررات» موضوعاتی هستند که در این مصاحبه‌های آموزشی به آن‌ها پرداخته‌شده است. در ادامه مصاحبه آموزشی مرکز با «استارت‌­آپ تزتاپ» را می‌خوانیم.

 

۱-اعتبارسنجی ایده کسب‌وکار: چطور مشخص شد که ایده استارت­آپ تزتاپ مناسب بازار است و با استقبال مردم رو‌به‌رو می‌شود؟ چه تحقیقاتی در این زمینه انجام‌شده بود؟

اینکه سرویس ما بخواهد شروع به کار کند و ایده آن کلیک بخورد مطمئناً سرویس‌های مشابه دیگری هم بودند و نمی‌توانم بگویم که صاحب ایده خودم هستم اما می‌دیدم که درواقع با چالش‌های زیادی روبرو هستند و سناریوی ارتباط مابین مشتری و مجری را نمی‌توانند به‌خوبی مدیریت کنند. بنابراین به این نتیجه رسیدیم که همان سرویس را با یک سری تغییرات بنیادین، با یک سناریوی جدید پیاده کنیم و مشکلاتی را که به‌نوعی استارت‌آپ‌های دیگر با آن مواجه هستند، را برطرف کنیم.

(مقاله: چه عواملی لازم است در ارزیابی ایده‌ها و فرصت‌های کسب‌وکار مورد بررسی قرار بگیرد؟)

 

۲- Pivot در مدل کسب‌وکار: در ادامه شکل‌گیری تزتاپ، چه تغییراتی بر مدل کسب‌وکار صورت گرفت؟

بیشترین اتفاقی که در کسب‌وکار ما رخ داد این است که مجبور شدیم سناریو خودمان را چندین مرتبه تغییر دهیم و چندین بار تغییرات بنیادی در نرم­افزارمان داشته باشیم. موقعی که خواستیم طرح را برنامه­ریزی کنیم خیلی شبیه به استارت­آپ­های دیگر بودیم. سیستم نرم‌افزاری‌مان با تست و آزمون‌هایی که توسط خود کاربرهایمان انجام می­گرفت متوجه شد که باید چه تغییراتی را اعمال کنیم تا درنهایت بتوانیم نسخه کامل‌تر ارائه بدهیم.

(مقاله: هفت ویژگی یک مدل کسب‌وکار قدرتمند را در این مقاله ببینید)

 

۳-تیم‌سازی، تقسیم وظایف و مدیریت بر تیم: تیم تزتاپ چطور شکل گرفت و چطور گسترش یافت؟

ازآنجایی‌که قبل از راه‌اندازی این ایده، شرکت ما پروژه نرم‌افزاری دیگه‌ای را دنبال می­کرد می‌توانم بگویم که بیشتر افرادی که نیاز داشتیم با آن‌ها همکاری داشته باشیم اعم از برنامه‌نویسآن‌همگی به‌نوعی در دسترس بودند و ما به‌نوعی با طیف خاصی از این افراد دسترسی داشتیم که بتوانیم مناسب‌ترین آن‌ها را برای کار خود انتخاب کنیم. درنهایت منجر به این شد که دو نفر برنامه‌نویس اندروید را به‌علاوه دو نفر برنامه‌نویس ios یک نفر مسلط به UI و یک نفر طراح بخش وب خودمان را جهت استارت کار انتخاب کنیم. ما این افراد را بیشتر از طریق آگهی اینترنتی‌مان و از طریق وب‌سایت‌هایی مثل پونیشا و پارسکدرز پیدا کردیم.

(مقاله: چطور تیم استارت‌آپ خود را عاقلانه انتخاب کنید؟)

 

۴-خلاقیت  و مزیت رقابتی تزتاپ در چیست؟

پلتفرم معرفی بهترین خدمات دهنده در محدود مشتریان (۵ الی ۱۰ کیلومتر) می‌تواند خدمات مختلفی را به کاربر سفارش دهد. این خدمات شامل: نظافت˓لوله‌کشی و برق‌کاری تا خدمات تخصصی‌تری مثل تعمیر ماشین˓ساخت‌وساز ساختمان و غیره را می‌توانند سفارش بدهند. وجه تمایز سرویس ما با سایر رقبا مثل «استادکار و آچاره» این است که در سیستم ما تعیین‌کننده قیمت، خود مجری هست. و زمانی که شخص مراجعه می‌کند و سفارش خدمت می‌دهد پیشنهادی بین ۱ تا ۳ مجری را دریافت می‌کند و سه قیمت مختلف در اختیار شخص قرار می‌گیرد. قیمت منحصربه‌فرد مربوط به هرکدام از این مجریان است. علاوه بر آن می‌تواند به اطلاعات کاملی در مورد هرکدام از مجری‌ها اعم از محل کار˓ امتیازات قبلی در خصوص کیفیت کار˓ و رفتار و برخورد دست پیدا کند و آن‌ها را مشاهده کند. در آخر کار هم خود شرکت ضامن جبران خسارت مالی هست که ممکن است بین مجری و کارفرما به وجود بیاید˓ و این کاری است که سرویس‌های دیگر به این صورت انجام نمی‌دهند.

(مقاله: از هفت راه برای درخشیدن بین رقبا استفاده کنید!)

 

۵-برنامه تزتاپ برای استفاده از شبکه­های اجتماعی به چه صورت است؟

من اینستاگرام را برای کار خودمان با  توجه به حوزه کاری که داریم مناسب‌تر می‌بینم ولی در شبکه تلگرام هم فعالیت داشتیم .

(مقاله: رهنمودهایی برای بازاریابی استارت‌آپ‌ها در اینستاگرام)

 

۶-فرآیند فروش آنلاین، پشتیبانی و خدمات مشتری

اگر بحث درآمدزایی شرکت مدنظرتان باشد درآمد ما از سمت مجریان به ما پرداخت می‌شود و آن‌هم درصدی است بین ۴ تا ۸ درصد که از اجرتی که توسط مجری انجام می‌گیرد و پروژه به اتمام می‌رسد و موفق می‌شود و به‌علاوه درصد کارمزد شرکت تامین می‌شود. پشتیبانی شرکت در هرلحظه در هر محله از کار در کنار مجری و کارفرما هست و می‌توانند هرلحظه در تماس باشند و اگر نیاز به کارشناس داشته باشند شرکت این کار را برایشان انجام می‌دهد و در حال حاضر شهرهای استان تهران و البرز را به‌طور کامل پوشش می‌دهند و در شهرهای شیراز و مشهد در حال ثبت‌نام مجریانشان هستیم.

(مقاله: چطور «خدمات مشتری» را به‌عنوان یک مهارت یاد بگیریم؟)

 

۷-چالش‌های ارتباط با دولت، قوانین حقوقی و مقررات: آیا تزتاپ با چالش خاصی در ارتباط با دولت و دیگر نهادهای دولتی روبه‌رو بوده است؟

خود شرکت جز شرکت‌های دانش‌بنیان هست و تنها مزیتی که از دانش‌بنیان بودن نصیب ما شده است و ما توانستیم از آن استفاده کنیم این است که دفتر خود شرکت را در ساختمانی با موقعیت اداری استفاده کنیم و این مجوز وجود دارد که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند دفتر خودشان را در واحدهایی با سند مسکونی مستقر کنند. حمایت مالی نبود و چندین باری که برای وام و سایر حمایت‌ها پیگیری کردم پروسه زمانی متاسفانه خیلی طولانی بود. بیش‌ازحد انتظار کشیدن باعث می‌شود به کار شما لطمه بخورد و متحمل خسارت شوید تا اینکه بخواهد کار را جلو ببرد. به خاطر همین در این پروژه تصمیم گرفتیم این کار را انجام ندهیم و با سرمایه شخصی تامین مالی را انجام بدیم.

(اینفوگرافیک: همکاری استارت‌آپ‌ها و ارتباط آن‌ها با شرکت‌های بزرگ چالش‌های خاص خود را دارد. در این اینفوگرافیک به‌خوبی ریسک حاصل از همکاری بین استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ را نشان داده‌ایم)