مصاحبه با میلاد جهاندار، موسس استارت‌آپ باهمتا و دبیر سابق انجمن فین‌تک
جذب مشتریان جدید، رقابت اصلی حوزه فین‌تک

مصاحبه با میلاد جهاندار، موسس استارت‌آپ باهمتا و دبیر سابق انجمن فین‌تک

باهمتا، یک استارت‌آپ حوزه پرداخت است که تلاش کرده‌ برای گروه مشتریان مختلف، راهکارهای پرداختی متنوعی را ارایه کند که ازجمله آن‌ها می‌توان به «سرویس باکریمان برای کمک به حمایت ساده‌تر از موسسات خیریه و سرویس همپلاک برای مدیریت شارژ ساختمان» اشاره کرد. باهمتا، سرمایه سری اول خود را از شرکت رهنما دریافت کرده است و با جذب سرمایه از شرکت سوئدی پامگرنت، عنوان نخستین استارت‌آپ فین‌تکی ایرانی که سرمایه‌گذار خارجی جذب کرده است را از آن خود کرد.

 

میلاد جهاندار، موسس استارت‌آپ باهمتا در خصوص چالش‌هایی که در مسیر مقیاس‌پذیری کسب‌وکار خود داشته‌اند می‌گوید: بعضی چالش‌های موجود در این مسیر مانند موضوع منابع انسانی بین همه کسب‌وکارها مشترک است اما در حوزه فین‌تک «فیلترینگ» و «اعتماد کاربران» دو موضوع اصلی هستند که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشت. چالش فیلترینگ و به‌طورکلی موضوعات حقوقی و قانونی از موضوعات مهمی است که تا امروز آسیب‌های زیادی به ما زده است. از طرف دیگر هم چون موضوع پول در میان است، مساله اعتماد کاربران اهمیت زیادی پیدا می‌کند و ما هنوز هم در تلاش هستیم تا بتوانیم اعتماد کاربران را نسبت به سرویس خودمان بالا ببریم اما فیلتر کردن سرویس‌ها و اخطارهای مبنی بر عدم داشتن مجوزهای لازم، این فرآیند را برای ما دشوارتر می‌کند. شفافیت مهم‌ترین راهکاری بوده که ما تا به امروز موفق شدیم به کمک آن اعتماد کاربران را جذب کنیم.

میلاد جهاندار: فیلترینگ و جلب اعتماد کاربران دو موضوع اصلی حوزه فین‌تک است.

برای حل مشکلات قانونی تلاش کردیم انجمنی را ایجاد کنیم تا بتوانیم ضمن تعامل بهتر با نهادهای قانون‌گذار، با این مراکز وارد مذاکره بشویم. در همین راستا موفق شدیم انجمن فین‌تک را راه‌اندازی کنیم که دستاوردهای خوبی در موضوعات قانون‌گذاری تا به امروز داشته است. اما من معتقدم نه‌تنها در حوزه فین‌تک بلکه در سایر حوزه‌ها، هر چه دولت نقش تصدی‌گری خود را کم کند، فضا برای رشد و شکوفایی کسب‌وکارها بیشتر خواهد شد. امروزه در دنیا شاهد حوزه جدیدی تحت عنوان RegTech هستیم که شرکت‌های خصوصی خودشان تلاش می‌کنند قوانین را تدوین و اجرایی کنند.

جهاندار با اشاره به نوپا بودن حوزه فناوری مالی در کشور می‌گوید: در حوزه فناوری مالی ما هنوز شاهد شکل‌گیری رقابت بین کسب‌وکارها نیستیم و درواقع رقابت اصلی بر سر متقاعد کردن کاربران برای استفاده از این سرویس‌ها است. این حوزه همچنان مانند یک اقیانوس آبی است که ما باید تلاش کنیم کاربران بیشتری را به استفاده از این سرویس‌ها ترغیب کنیم. از همین رو استراتژی‌های اصلی ما تا به امروز مبتنی بر کیفیت، ساده‌سازی و آشنایی بیشتر مخاطبان با سرویس بوده است و کم‌تر به سراغ استراتژی‌های رقابت با سایر کسب‌وکارها رفته‌ایم.

در حوزه فین‌تک هنوز رقابتی شکل نگرفته است، تلاش اصلی کسب‌وکارها بر سر متقاعد کردن کاربران برای استفاده از این سرویس‌ها است.

برای جذب مخاطبان بیشتر هم تلاش کرده‌ایم تمرکز خود را بر محصول و ارایه خدمات ارزشمند متمرکز کنیم و با این راهکار به دنبال این بوده‌ایم که کاربران از سرویس رضایت داشته باشند و محصول را به دیگران معرفی کنند. سرویس پرداخت در ایران با سایر کشورها تفاوت‌های زیادی دارد ازاین‌رو کسب‌وکارها نمی‌توانند سرویس‌های مشابه خارجی که موفق شده‌اند را کپی‌برداری کرده و در داخل کشور راه‌اندازی کنند. باهمتا تا به امروز تمرکز اصلی خود را روی حوزه پرداخت آنلاین قرار داده است و قصد ورود به سایر حوزه‌ها را ندارد اما در این مسیر تلاش کردیم برای گروه‌های مختلف، سرویس‌های ساده‌سازی شده‌ای را ارایه کنیم.

میلاد جهاندار، دبیر انجمن فین‌تک در رابطه با نقش همکاری استارت‌آپ‌ها با شرکت‌های بزرگ خصوصی و دولتی در موفقیت آن‌ها گفت: تصمیم برای ایجاد این همکاری خیلی وابسته به مدل کسب‌وکار است. در بازه‌ای ما تلاش کردیم برای گسترش مشتریان خودمان با سازمان‌ها و نهادهای دولتی وارد همکاری شویم اما ازآنجایی‌که مخاطبان اصلی سرویس باهمتا کاربران نهایی هستند، این استراتژی خیلی مفید واقع نشد و تصمیم گرفتیم این همکاری‌ها را متوقف کنیم. اما در همکاری دیگری که با پرداخت الکترونیک سامان داشتیم، توانستیم اعتماد بیشتری از سوی کاربران به دست بیاوریم، ازاین‌رو شکل‌گیری این همکاری‌ها و استراتژی موردنظر خیلی وابسته به اهداف و استراتژی‌های کسب‌وکار است.