مصاحبه با استارت‌آپ «پدیده پارسیان»

مصاحبه با استارت‌آپ «پدیده پارسیان»

در فرایند راه‌اندازی استارت‌آپ، مراحل مختلفی وجود دارد. همه‌چیز در ایده و یا طراحی سایت خلاصه نمی‌شود و فقط مهارت‌های فنی، پاسخگوی شروع یک استارت‌آپ نیستند. بدون شک، هر کسب‌وکاری مسیر خاص خود را طی می‌کند ولی نکات مهمی مانند ارزیابی ایده اولیه استارت‌آپ، تغییر و توسعه مدل کسب‌وکار، تیم‌سازی، برنامه بازاریابی و مزیت رقابتی وجود دارد که یادگیری آن‌ها هنگام شروع کار از اهمیت زیادی برخوردار است. این‌زمانی موثرتر است که باتجربه عینی استارت‌آپ‌ها در هرکدام از این موارد آشنا شویم و بدانیم استارت‌آپ‌ها چگونه از این نکات در کسب‌وکار خود استفاده کرده‌اند.

در همین راستا «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» مجموعه‌ای از مصاحبه‌‌های آموزشی از استارت‌آپ‌های حوزه‌های مختلف تهیه‌کرده و تلاش دارد تا با نگاهی آموزش محور به فرایند راه‌اندازی استارت‌آپ‌های ایرانی بپردازد. همچنین برای افزایش آگاهی کاربران، مهم‌ترین مقالات، کارگاه‌ها، چک‌لیست‌ها و اینفوگرافیک‌های آموزشی خاص هر موضوع هم معرفی‌شده‌اند.

«اعتبارسنجی ایده کسب‌وکار»، «Pivot در مدل کسب‌وکار»، «تیم‌سازی، تقسیم وظایف و مدیریت بر تیم»، «خلاقیت و ایده‌های خلاقانه در جذب مشتری»، «طراحی محصول و شروع کسب‌وکار»، «مزیت رقابتی و تجزیه‌وتحلیل رقبا»، «فعالیت در شبکه‌های اجتماعی فرآیند فروش آنلاین»، «پشتیبانی و خدمات مشتری» و «چالش‌های ارتباط با دولت، قوانین حقوقی و مقررات» موضوعاتی هستند که در این مصاحبه‌های آموزشی به آن‌ها پرداخته‌شده است.

در ادامه مصاحبه آموزشی مرکز با «استارت‌آپ پدیده پارسیان» را می‌خوانیم.

 

۱- اعتبارسنجی ایده کسب‌وکار: چطور مشخص شد که ایده استارت­آپ پدیده پارسیان مناسب بازار است و با استقبال مردم رو‌به‌رو می‌شود؟ چه تحقیقاتی در این زمینه انجام‌شده بود؟

ایده اولیه از زمان دانشجویی شروع شد. خب در رشته من هم مباحث مربوط به فناوری اطلاعات وجود داشت و با توجه به مطالب آموزشی به این ایده رسیدم ولی آن زمان یعنی سال ۹۳ هم ایده این استارت‌آپ خام بود و هم اینکه زمینه­های اجتماعی و اقتصادی موجود آن زمان امکانش را نداشت. زیرساخت‌های شهری اینترنت به‌طور گسترده بر روی موبایل‌ها وجود نداشت و همچنین آشنایی مردم با ابزارهای هوشمند کم بود برای همین نیازمند یک دوره‌ای بود که زیرساخت‌های لازم فراهم شود که درواقع سال ۹۵ این ایده را شروع کردیم. ما دو ایده در حوزه پرداخت داشتیم: یکی از ایده‌هایی که داشتیم مربوط به استارت‌آپی در حوزه صندوق‌های قرض­الحسنه به نام «ژتون» و یکی دیگر برای مدیریت مجتمع‌های ساختمانی به نام «پنت هاوس» است که پرداخت شارژ انجام می‌دهد. علاوه بر تمامی موارد گفته‌شده، سرویسی را در حوزه خدمات شهری جدیداً فعال کردیم که امکان پرداخت دارد یعنی برای آن درگاه پرداخت در نظر گرفتیم.

(مقاله: چطور بتوانیم ایده محصول خود را اعتبارسنجی کنیم؟)

 

۲-Pivot در مدل کسب‌وکار: در ادامه شکل‌گیری پدیده پارسیان، چه تغییراتی بر مدل کسب‌وکار صورت گرفت؟

نه چون ما از اول به‌صورت حرفه‌ای این طرح را نوشتیم و برای آن طرح کسب‌وکار هم نوشتیم. می‌دانستیم که یک مدل درآمدی که برای این کار مناسب هست به چه شکل باید باشد و قبلا مطالعاتش را انجام دادیم و از اول باهمین روش جلو رفتیم و تا آخر هم به این روش جلو می‌رویم.

(مقاله: چگونه برای چرخش در مدل کسب‌وکارتان آماده شوید؟)

 

۳-تیم‌سازی، تقسیم وظایف و مدیریت بر تیم: تیم پدیده پارسیان چطور شکل گرفت و چطور گسترش یافت؟

تیم ما شامل دوستان و آشنایان بودند. کسب‌وکار تقریباً خانوادگی هست به‌علاوه دوستانی که باهم آشنا بودیم و ایده‌ها و افکارمان به هم نزدیک بود و مطمئن بودیم این کار به نتیجه می‌رسد و باهم این کار را شروع کردیم.

(مقاله: برای ایجاد یک تیم استارت‌آپی موفق چه کار کنیم؟)

 

۴-خلاقیت و مزیت رقابتی کسب‌وکار پدیده پارسان در چیست؟

ما با توجه به ارزیابی‌ها و امکان‌سنجی‌هایی که انجام دادیم نقطه شروع و ارتباطمان به دلیل ساده بودن و رایگان بودن برای افراد جذاب بود و اینکه نحوه تعامل ما با افراد و استفاده از حداقل ابزارها هست. به خاطر اینکه فقط کافیه ما یک گوشی هوشمند داشته باشیم که بتوانیم از آن استفاده کنیم و از آن‌طرف مدیر ساختمان یا مدیر صندوق نیاز دارد که این برنامه را نصب کند و بقیه از طریق پیامک یا تلگرام به ما وصل می‌شوند این درواقع یک مزیت ویژه و منحصربه‌فرد حساب می‌شود.

(مقاله: اگر به دنبال ایجاد مزیت رقابتی برای استارت‌آپ خود هستید لازم است که با مفهوم مهمی به نام «شایستگی محوری» آشنا باشید. شایستگی محوری استارت‌آپ شما در چیست؟)

 

۵-برنامه پدیده پارسیان برای استفاده از شبکه­های اجتماعی به چه صورت است؟

هم به‌صورت محیطی فعالیت کردیم و هم به‌صورت دیجیتال یعنی استفاده از شبکه‌های دیجیتال مثل کانال‌های تلگرام و اینستاگرام.

(مقاله: هفت نکته‌ ضروری رسانه‌های اجتماعی برای استارت‌آپ‌ها)

 

۶-فرآیند فروش آنلاین، پشتیبانی و خدمات مشتری

بهترین کار تعریف مزیت­های رقابتی خودمان است و نشان می‌دهد که کار ما خوب است و ما با مشتریان تعامل داریم تا زمانی که کارمان به نتیجه برسد و نیاز آن‌ها برطرف شود و تا زمانی که آن‌ها به این نتیجه برسند که این برنامه به‌صورت کامل نیازشان را پوشش می‌دهد ما با آن‌ها همراه هستیم. این دو موضوع برای ما در کارمان اهمیت دارد و حتی حاضریم سرویس­های رایگان در اختیارشان قرار بدهیم تا زمانی که بتوانند از آن برنامه به‌طور کامل استفاده کنند.

(مقاله: چطور «خدمات مشتری» را به‌عنوان یک مهارت یاد بگیریم؟)

 

۷-چالش‌های ارتباط با دولت، قوانین حقوقی و مقررات: آیا پدیده پارسیان با چالش خاصی در ارتباط با دولت و دیگر نهادهای دولتی روبه‌رو بوده است؟

قوانینی که مانع شروع کسب‌وکارها باشد خیلی زیاد است. ما الآن‌هم بحث دانش‌بنیان را داریم که با موانع و آیین‌نامه‌های دست‌وپا گیر روبرو هستند و واقعاً خیلی ما را اذیت می­کنند. امروزه روند و معیار مجوزهایی که باید بگیریم خیلی خوب شده است ولی در گذشته اصلا معیارش مشخص نبوده است و هرروز یک‌نهاد جلوی کار را می‌گرفت. البته الآن‌هم تا حدودی همین‌طور است، مثلاً بانک مرکزی یا وزارت ارتباطات و معاونت فناوری متولی کلیه امور مربوط به ما شدند بااین‌حال باز می‌بینیم که یک سری از افراد وارد می‌شوند و بر اساس اختیارات قانونی که دارند شروع به بررسی کارها می‌کنند آن‌هم با نگاه ناقصی که دارند.

مسئله دیگر اخذ استانداردها و مجوزها است. بااینکه ممکن است برای امنیت و اطمینان بیشتر خود ما باشد ولی به خاطر همپوشانی که با شرایط دیگر دارد گاهاً مانع پرورش و توسعه کسب‌وکار ما می‌شود.

برای شرکت‌های دانش‌بنیان قانون حمایتی قرار داده‌شده است که من انتقاد شدیدی نسبت به قانون حمایتی شرکت‌های دانش‌بنیان دارم. در عین اینکه این قانون در مرجع بالاتر و مجلس شورای اسلامی تصویب‌شده است ولی آیین‌نامه‌ها به‌گونه‌ای تنظیم‌شده است که حتی همان قوانین اصلی را زیر پا می‌گذارد و معکوس آن را انجام می‌دهد و مانع دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها می‌شود. در اصل تفاسیر به شکلی هست که مانع کار می‌شود درحالی‌که قانون می‌گوید می‌توانید این کار را انجام دهید ولی در آیین‌نامه شرایط و ضوابط خودسر کار ما را دچار مشکل کرده است.

(اینفوگرافیک: همکاری استارت‌آپ‌ها و ارتباط آن‌ها با شرکت‌های بزرگ چالش‌های خاص خود را دارد. در این اینفوگرافیک این مسیر پرچالش را بخوبی برای شما به تصویر کشیده‌ایم)