مصاحبه با استارت‌آپ «وینداد»

مصاحبه با استارت‌آپ «وینداد»

در فرایند راه‌اندازی استارت‌آپ، مراحل مختلفی وجود دارد. همه‌چیز در ایده و یا طراحی سایت خلاصه نمی‌شود و فقط مهارت‌های فنی، پاسخگوی شروع یک استارت‌آپ نیستند. بدون شک، هر کسب‌وکاری مسیر خاص خود را طی می‌کند ولی نکات مهمی مانند ارزیابی ایده اولیه استارت‌آپ، تغییر و توسعه مدل کسب‌وکار، تیم‌سازی، برنامه بازاریابی و مزیت رقابتی وجود دارد که یادگیری آن‌ها هنگام شروع کار از اهمیت زیادی برخوردار است. این‌زمانی موثرتر است که باتجربه عینی استارت‌آپ‌ها در هرکدام از این موارد آشنا شویم و بدانیم استارت‌آپ‌ها چگونه از این نکات در  کسب‌وکار خود استفاده کرده‌اند.

در همین راستا «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» مجموعه‌ای از مصاحبه‌‌های آموزشی از استارت‌آپ‌های حوزه‌های مختلف تهیه‌کرده و تلاش دارد تا با نگاهی آموزش محور به فرایند راه‌اندازی استارت‌آپ‌های ایرانی بپردازد. همچنین برای افزایش آگاهی کاربران، مهم‌ترین مقالات و اینفوگرافیک‌های آموزشی خاص هر موضوع هم معرفی‌شده‌اند.

۸ موضوع «اعتبارسنجی ایده کسب‌وکار»، «Pivot در مدل کسب‌وکار»، «تیم‌سازی، تقسیم وظایف و مدیریت بر تیم»، «خلاقیت و ایده‌های خلاقانه در جذب مشتری»، «طراحی محصول و شروع کسب‌وکار»، «مزیت رقابتی و تجزیه‌وتحلیل رقبا»، «فعالیت در شبکه‌های اجتماعی فرآیند فروش آنلاین»، «پشتیبانی و خدمات مشتری» و «چالش‌های ارتباط با دولت، قوانین حقوقی و مقررات» ۸ موضوعی است که در این مصاحبه‌های آموزشی به آن‌ها پرداخته‌شده است.

در ادامه مصاحبه آموزشی مرکز با «استارت‌آپ وینداد» را می‌خوانیم.

 

۱-اعتبارسنجی ایده کسب‌وکار: چطور مشخص شد که ایده استارت­‌آپ وینداد مناسب بازار است و با استقبال مردم رو‌به‌رو می‌شود؟ چه تحقیقاتی در این زمینه انجام‌شده بود؟

ما یک تیم ۳ نفره بودیم که دو سال پیش وارد این اکوسیستم شدیم. کارمان را با یک استارت‌آپی که در حوزه آموزشی بود شروع کردیم و به دلایلی به موفقیت نرسیدیم. تو این مدت با تیم متخصص حقوقی خودمان متوجه شدیم که استارت­‌آپ‌­ها در موارد حقوقی با کمبود مواجه­‌اند و به کمک‌های فردی که در این زمینه تخصص دارد، نیاز دارند. این شد که وینداد را تاسیس کردیم  تا با کمک تیم متخصص حقوقی این نیاز استارت‌آپ­‌ها را رفع کنیم.

(مقاله: چطور بتوانیم ایده محصول خود را اعتبارسنجی کنیم؟)

 

۲-Pivot در مدل کسب‌وکار: در ادامه شکل‌گیری وینداد، چه تغییراتی بر مدل کسب‌وکار صورت گرفت؟

صد درصد! هر استارت‌آپی علاوه بر هر پلن a ، پلن  b  و c هم دارد. سعی می­‌کنیم هر زمان که محصولی در بازار مخاطب ندارد، تغییراتی ایجاد کنیم و محصول موردپسند نیاز کاربران را ارایه دهیم. ولی ما تا الان تغییر بزرگی نداشتیم. اصل کاری که وینداد در حال انجامش هست، رفع نیازهای حقوقی کسب­‌و­کارها بوده و هست.

(مقاله: چگونه برای چرخش در مدل کسب‌وکارتان آماده شوید؟)

 

۳-تیم‌سازی، تقسیم وظایف و مدیریت بر تیم: تیم وینداد چطور شکل گرفت و چطور گسترش یافت؟

ما همان دو سال پیش کارمان را از یک استارت‌آپ ویکند شروع کردیم. دو نفر از ما از قبل با هم همکاری داشتیم و سابقه آشنایی طولانی­‌تری داشتیم ولی از استارت‌آپ ویکند توانستیم تیم سه‌نفره خودمان را تشکیل بدهیم و به‌طورجدی به کار ادامه دهیم. در این مدت، نیروهای متخصص زیادی استخدام کردیم که توانستند در این مسیر به ما کمک کنند.


تیم جدیدتان را از چه طریق پیدا کردید؟
ما در سایت­‌های مختلف که مخاطب زیادی دارند آگهی استخدام می­‌زدیم  و با توجه به رزومه­‌هایی که به دستمان می­‌رسید افراد متخصص را انتخاب می‌­کردیم. با مصاحبه افراد متخصص را انتخاب می‌کردیم.

(مقاله: برای ایجاد یک تیم استارت‌آپی موفق چه کار کنیم؟)

 

۴-خلاقیت و ایده‌های خلاقانه در جذب مشتری، طراحی محصول و شروع کسب‌وکار: چه ایده‌ها و خلاقیت‌هایی در ادامه مسیر کسب‌وکار به کار گرفته شد؟

ما در وینداد سعی کردیم که با توجه به آنلاین بودن خدماتمان سرعت بالایی در پاسخگویی داشته باشیم.  قیمت­‌های ما خیلی پایین‌تر از بازار آفلاین هست و با تخصصی که داریم توانستیم ارزش‌آفرینی بیشتری نسبت به رقبا داشته باشیم .

(مقاله: باید از خلاقیت خود در مسیر جذب مشتری استفاده کنید. این مقاله در نوشتن طرح جذب مشتری به شما کمک می‌کند)

 

۵-مزیت رقابتی و تجزیه‌وتحلیل رقبا: مزیت رقابتی وینداد در چیست؟ چه تفاوتی با دیگر رقبا دارد؟

وینداد رقیب ندارد چون سبک‌کاری اکثر کسب‌وکارهای این حوزه با سبک ‌کار ما متفاوت هست و ما تقریبا اولین استارت‌آپی هستیم که می‌توانیم به‌صورت مستقیم وکیل مردم باشیم.

(مقاله: اگر به دنبال ایجاد مزیت رقابتی برای استارت‌آپ خود هستید لازم است که با مفهوم مهمی به نام «شایستگی محوری» آشنا باشید. شایستگی محوری استارت‌آپ شما در چیست؟)

 

۶-برنامه وینداد برای استفاده از شبکه­‌های اجتماعی به چه صورت است؟

ما برای جلب اعتماد کاربرهای خود به این نتیجه رسیدیم که تولید محتوای حقوقی می‌تواند خیلی مفید باشد و این‌طور می‌توانیم اعتماد آن‌ها را جلب کنیم. با توجه به اینکه می‌دانیم محتوای مناسب و درست حقوقی در این زمینه وجود ندارد. به همین خاطر بلاگی داریم که به‌صورت مجله حقوقی هست و فعالیت این بلاگ به‌سرعت در حال فراگیر شدن هست و سعی می‌کنیم با محتوای خوبی که تولید می‌کنیم مشتری جذب کنیم.


آیا فقط از طریق وبلاگ فعالیت  می‌کنید؟
در شبکه‌های دیگر مثل تلگرام، اینستاگرام و حتی توییتر هم فعالیت داریم. با ارایه نکته‌های حقوقی به‌صورت جمله‌های دو سه خطی سعی می‌کنیم اطلاعات کاربران را افزایش دهیم و به این شکل اعتمادشان را جلب کنیم تا بدانند تیم وینداد در کنارشون هست.

(اینفوگرافیک: چگونه در بازاریابی محتوایی متخصص شوید)

 

۷-فرآیند فروش آنلاین، پشتیبانی و خدمات مشتری

وینداد سعی می‌کند بازوی حقوقی شرکت­‌ها باشد پس لازمه که ما در همه مراحل کسب‌وکار همراه کاربرانمان باشیم. بعضی وقت‌ها خودمان با آن‌ها تماس می‌گیریم تا ببینیم که مثلا قراردادی که چند وقت پیش با آن‌ها تنظیم کرده بودیم به کجا رسیده است؟ کمکی نیاز دارند یا می‌توانیم مشاوره‌ای به آن‌ها بدیم؟ این‌طور سعی می­‌کنیم که کاربران هیچ کمبودی احساس نکنند و تا الان بابت این موضوع بازخورد خوبی گرفتیم.

(مقاله: چطور «خدمات مشتری» را به‌عنوان یک مهارت یاد بگیریم؟)

 

۸-چالش‌های ارتباط با دولت، قوانین حقوقی و مقررات: آیا وینداد با چالش خاصی در ارتباط با دولت و دیگر نهادهای دولتی روبه‌رو بوده است؟

همه کسب‌وکارها از مجوزهای زیاد در مسیر خود گله‌مند هستند. ما هم یکی از آن کسب‌وکارها هستیم که به خاطر نوپا بودن، یکسری از مجوزها را نمی‌توانیم داشته باشیم. برای مثال در گرفتن ای نماد سختی زیادی کشیدیم تا توانستیم این نماد الکترونیکی را داشته باشیم.

 

تاکنون از شما حمایتی شده است؟

حمایت خاصی دریافت نکردیم. ولی در شتاب‌دهنده آواتک که بهترین شتاب‌دهنده ایران هست حضور داشتیم و از ما حمایت‌شده است. و از این شتاب‌دهنده سرمایه جذب کردیم.

(اینفوگرافیک: همکاری استارت‌آپ‌ها و ارتباط آن‌ها با شرکت‌های بزرگ چالش‌های خاص خود را دارد. در این اینفوگرافیک این مسیر پرچالش را بخوبی برای شما به تصویر کشیده‌ایم)