معرفی بهترین روش‌ها جهت مقابله با رکود اقتصادی

معرفی بهترین روش‌ها جهت مقابله با رکود اقتصادی

همان‌طور که در محافل گوناگون در مورد وام گفته می‌شود، بهترین زمان برای وام گرفتن زمانی است که به آن نیاز ندارید، یعنی زمانی که همه‌چیز خوب است. این گفته تااندازه‌ای واقعیت دارد.

همین مساله در مورد برنامه‌ریزی برای کسب‌وکار هم صادق است. بهترین زمان جهت آماده شدن برای رکود اقتصادی زمانی است که همه‌چیز خوب پیش می‌رود. این استراتژی به شما کمک می‌کند تا به‌جای آنکه منتظر بمانید و به شرایط واکنش نشان دهید، آگاهانه و از روی عمد اقدام کنید. بدین ترتیب می‌توانید استراتژی‌های پایداری را اجرا کنید و به اطمینان از بقای کسب‌وکارتان کمک کنید. برنامه‌ریزی زودهنگام دلیل دیگری نیز دارد: پیش‌بینی رکود اقتصادی دشوار است زیرا به‌ندرت از پیشرفتشان خبر می‌دهند.  بنابراین فقط زمانی می‌توانید متوجه رکود شوید که درون آن قرار گیرید و آن موقع دیگر خیلی دیر شده است. این مقاله به شما یاد می‌دهد که:

  • چه طور مقاومت کسب‌وکارتان را افزایش دهید؟
  • نه حوزه‌ای که باید به آن‌ها توجه کنید کدامند؟
  • برای ذخیره کردن نقدینگی چه استراتژی‌هایی را در پیش بگیرید؟

 

۱ـ ذخیره نقدی داشته باشید

وقتی رکود اتفاق می‌افتد (یا در شرف وقوع است) اولین چیزی که رخ می‌دهد این است که شرکت‌ها با سرعت کمتری صورتحساب‌هایشان را پرداخت می‌کنند و برعکس، از مشتریانشان می‌خواهند صورتحساب‌هایشان را سریع‌تر پرداخت کنند. درنهایت، این سناریو روی دسترسی شما به نقدینگی تاثیر می‌گذارد.

اگر به‌اندازه کافی ذخیره نقدی نداشته باشید این احتمال وجود دارد که از رکود جان سالم به در نبرید؛ به همین سادگی. به خاطر داشته باشید که سودآوری، جریان نقدینگی و ذخایر نقدی مقوله‌هایی کاملا متفاوت هستند. مالکان کسب‌وکار اغلب این موارد را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. اگر جریان نقدینگی نامساعدی داشته باشید و ذخیره نقدی نداشته باشید نمی‌توانید کسب‌وکار سودآوری داشته باشید.

ایجاد ذخیره نقدی کار دشواری نیست، اما چندان هم ساده نیست. می‌توانید کمی پول در حساب بانکی‌تان پس‌انداز کنید، یا از طریق ابزارهای بازارِ پول، ذخیره کنید تا وقتی‌که احساس کنید کافی است. بهتر است ذخیره نقدی به‌اندازه‌ای باشد که حداقل هزینه‌های سه ماه را پوشش دهد. اگر نقدینگی بتواند هزینه‌های شش ماه را پوشش دهد که چه‌بهتر، ولی این صرفاً نظر من است.

 

داشتن ذخیره نقدی مهم‌ترین گامی است که می‌توانید در این شرایط بردارید.

لیکن ساختن ذخیره نقدی یک عیب بزرگ دارد و آن این است که پولی که در حساب بانکی «متوقف» می‌شود نمی‌تواند برای شما کاری انجام دهد. یعنی نمی‌توانید از آن برای جذب مشتریان جدید، پرداخت وجه به فروشندگان یا پرداخت حقوق کارکنان استفاده کنید. درنهایت داشتن ذخیره نقدی کلان ممکن است توانایی شما را برای رشد محدود کند. و شما به‌عنوان مالک کسب‌وکار باید بتوانید این تعادل را حفظ کنید و مدیریت کنید.

یک راه برای ایجاد ذخیره نقدی و رشد کسب‌وکار این است که مجموعه‌ای از اعتبارات تجدید پذیر داشته باشید. مجموعه‌ای از اعتبارات به شما امکان می‌دهد تا ذخیره نقدی داشته باشید و هم‌زمان سفارشات جدیدی بگیرید. تنها مشکل این است که داشتن مجموعه خاصی از اعتبارات هزینه دارد و همین باعث می‌شود سود شما کمی کاهش پیدا کند. از خط اعتباری می‌توانید برای پرداخت هزینه‌های مربوط به سفارشات استفاده کنید و بعدازاینکه مشتریان صورتحساب‌هایشان را پرداخت کردند، اعتبار را به بانک برگردانید. این مرحله نهایی بسیار حیاتی است. از این مجموعه اعتبارات برای کارهای دیگر استفاده نکنید.

اگر برای اخذ این دسته از اعتبارات واجد شرایط نیستید، روش‌هایی مثل فکتورینگ را در نظر بگیرید. فکتورینگ به شما این امکان را می‌دهد که مطالباتی را که روند پرداختشان کند شده روان کنید. این روش جریان نقدینگی شما را بهبود می‌بخشد. فکتورینگ پرهزینه‌تر از اعتبار بانکی است اما دریافت آن راحت‌تر است.

 

۲ـ صورتحساب‌ها و پرداخت‌ها را با دقت مدیریت کنید

همان‌طور که در بالا گفتیم، بعضی از مشتریان شما ممکن است در زمان رکود صورتحساب‌هایشان را دیرتر پرداخت کنند. بعضی حتی ممکن است هیچ‌وقت آن‌ها را پرداخت نکنند و کسب‌وکارشان را تعطیل کنند. تاثیر این اتفاقات روی جریان نقدینگی و ذخایر نقدینگی شما می‌تواند بسیار قابل‌توجه باشد. لیکن با مدیریت صورتحساب‌ها و دریافت دقیق مطالبات، می‌توانید این مشکلات را به حداقل برسانید یا حتی شاید از آن‌ها جلوگیری کنید.

اگر شرایط پرداخت را برای مشتریان ۳۰ روزه تعیین می‌کنید قبل از قبول این شرایط اعتبار آن‌ها را چک کنید. تنها در صورتی با این شرایط موافقت کنید که مشتری سوابق اعتباری خوبی داشته باشد. به‌طور منظم (هر سه ماه تا شش ماه یک‌بار) گزارشات اعتبار تجاری را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مشتریانتان همچنان پرداخت‌های سایر فروشندگان را به‌موقع انجام می‌دهند. با استفاده از AnsoniaDun and Bradstreet و Cortera می‌توانید اعتبارات را چک کنید. نکته آخر اینکه اگر تاکنون این کار را نکرده‌اید از سیستمی برای پی گیری و وصول مطالبات و صورتحساب‌های معوق استفاده کنید. بدیهی است این کار به بهبود جریان نقدینگی شما کمک می‌کند.

داشتن یک سیستم خوب برای صورتحساب‌ها و مطالبه آن‌ها دلیل دیگری هم دارد. یک راه برای اینکه ببینید صنعت شما در حال صعود است یا سقوط این است که ببینید آیا عادت‌های پرداخت مشتریان شما تغییر کرده است یا خیر. اگر  تعداد زیادی از پرداخت‌های آن‌ها عقب‌افتاده است ممکن است به این دلیل باشد که آن‌ها خود را برای روزهای سخت آتی آماده می‌کنند. بدیهی است این نشانه دقیقی نمی‌تواند باشد اما می‌تواند به شما کمک کند.

 

۳ـ هزینه تامین کنندگان را در مدت‌زمان ۳۰ روزه یا بیشتر پرداخت کنید

در صورت امکان پرداخت وجه تامین کنندگان را در مدت‌زمان ۳۰ روزه یا بیشتر انجام دهید. بدین ترتیب می‌توانید کمی پول نقد ذخیره کنید. به‌علاوه، این کار شما نشان می‌دهد که چرا مشتریان هزینه‌های شما را ۳۰ تا ۶۰ روزه پرداخت می‌کنند. بدیهی است بهترین زمان برای توافق بر سر شرایط پرداخت زمانی است که اوضاع به‌خوبی پیش می‌رود. در این صورت، وقتی رکود آغاز شود، شما از قبل درباره شرایط ۳۰ روزه به توافق رسیده‌اید. اگر همیشه پرداخت‌ها را به‌موقع انجام دهید، کمتر تامین کننده‌ای پیدا می‌شود که جرات کند شرایط پرداخت را تغییر دهد، چرا که می‌ترسد مبادا شما را که مشتری خوبی هستید از دست بدهد. شاید این مساله خوشایند نباشد ولی به‌هرحال کسب‌وکار همین است.

 

۴ـ مراقب هزینه‌های جدید باشید

وقتی اوضاع مساعد است مالکان کسب‌وکار آن‌طور که بایدوشاید به هزینه‌هایشان دقت نمی‌کنند. فکر می‌کنند وقتی در پول غرق‌شده‌اند چرا باید خود را به‌زحمت بیندازند و هزینه‌هایشان را حساب کنند؟ مشکل این است که هزینه‌های جدید ممکن است خیلی زود روی‌هم جمع شوند و مبلغ کلانی را تشکیل دهند. و وقتی رکود اتفاق می‌افتد، شاید برای تغییر دیگر خیلی دیر شده باشد. در اینجا یک قانون طلایی را به شما معرفی می‌کنیم:

چیزی نخرید مگر اینکه کسب‌وکارتان به‌واقع به آن نیاز داشته باشد

البته این به این معنا نیست که هیچ‌وقت نمی‌توانید ولخرجی کنید. گاهی اجازه دارید به‌شرط آنکه افراط نکنید و با دقت خرید کنید.

 

۵ـ از هزینه‌های فعلی بکاهید

نگاهی به هزینه‌های فعلی خود بیندازید و موارد غیرضروری را حذف کنید. هیچ هزینه‌ای را نادیده نگیرید. در صورت امکان فعالیت‌های غیرضروری را برون‌سپاری کنید. در بسیاری از موارد این استراتژی به‌صرفه جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند. وقتی رکود اقتصادی اتفاق بیفتد، منابع برون‌سپاری شده را راحت‌تر می‌توان حذف کرد.

لیکن اگر می‌خواهید فعالیت‌های عملیاتی و استراتژیک مهم کسب‌وکارتان را برون‌سپاری کنید دست نگه‌دارید چرا که بهتر است این کارها داخل شرکت انجام شوند. فعالیت‌های مناسب برای برون‌سپاری در کسب‌وکارهای مختلف متفاوت هستند، اما فعالیت‌هایی را که باعث خاص بودن و رقابتی بودن کسب‌وکارتان می‌شوند در داخل شرکت انجام دهید.

 

۶ـ موجودی کسب‌وکارتان را با دقت مدیریت کنید

هیچ‌چیز نمی‌تواند به‌اندازه داشتن یک انبار  پر از موجودی که به‌کندی فروش می‌رود باعث مرگ سریع کسب‌وکار شود. این انبار مثل پولی است که در اتاقی قفل‌شده باشد. بنابراین سعی کنید هر چه سریع‌تر سیستمی برای پی گیری و مدیریت موجودی داشته باشید. شاید این مرحله دشواری باشد ولی ارزش هزینه کردن را دارد. بدین ترتیب می‌توانید موثرتر عمل کنید و از اتلاف پول جلوگیری کنید.

بدترین سناریو این است که موجودی انبارتان را نقد کنید تا جریان نقدینگی‌تان بهبود پیدا کند. لیکن این گزینه پرهزینه‌ای است و باید در انتخاب آن دقت کنید.

 

۷ـ صورت‌های مالی‌تان را زیر نظر داشته باشید

هر فرد ماهری که مالک کسب‌وکار است باید حساب صورت‌های مالی کسب‌وکارش را داشته باشد. درواقع این‌یکی از فعالیت‌های مدیریتی موثر است که باید هم در مواقعی که اوضاع مساعد است و هم در مواقعی که رکود اقتصادی است، انجام شود.

همواره حساب‌هایتان را به‌روز نگه‌دارید و به‌طور منظم گزارش‌ها را بررسی کنید. همواره گزارش‌های زیر را در نظر داشته باشید:

۱ـ صورت سود و زیان

۲ـ گزارش صورتحساب‌های قابل دریافت

۳ـ گزارش صورتحساب‌های پرداختنی

۴ـ صورت جریان نقدینگی

۵ـ ترازنامه

 

۸ـ پایگاه مشتریان خود را متنوع کنید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که مالکان کسب‌وکارها مرتکب می‌شوند این است که درآمدهایشان را روی تعداد کمی از مشتریان متمرکز می‌کنند. این روش قطعاً به فاجعه منتهی می‌شود. من طبق تجربه شخصی‌ام حرف می‌زنم. اگر یکی یا چند تا از مشتریانتان شما را ترک کنند، کسب‌وکار را کنار بگذارند یا صورتحساب‌هایشان را دیر پرداخت کنند، و دچار مشکلاتی ازاین‌دست شود که معمولا موقع رکود اقتصادی پیش می‌آید، شما به دردسر خواهید افتاد. بنابراین پایگاه مشتریان خود را متنوع کنید تا از این شرایط جلوگیری کنید. بدین ترتیب می‌توانید احتمال دردسر را کاهش دهید و احتمال نجات کسب‌وکارتان را به هنگام رکود اقتصادی بیشتر کنید.

اگر مهم‌ترین اولویت شما ایجاد ذخیره نقدی است، متنوع سازی پایگاه مشتریانتان باید دومین اولویت مهم شما باشد. بنابراین اگر در مواقعی که اوضاع مساعد است مشتریانتان را متنوع کنید می‌توانید چندین استراتژی فروش را امتحان کنید تا وقتی‌که بهترین و مناسب‌ترین آن را پیدا کنید.

می‌توانید دولت را به‌عنوان مشتری خود در نظر بگیرید. آژانس‌های فدرال، ایالتی و محلی، در مواقعی که اوضاع خوب است و نیز در مواقع رکود، همچنان خرید می‌کنند. بیشتر آژانس‌ها تقریبا هر نوع کالا یا خدمتی را که فکرش را بکنید می‌خرند. بازار دولتی بسیار رقابتی است، اما آژانس‌های دولتی برای کمک به کسب‌وکارهای کوچک برنامه‌هایی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی یافتن قراردادهای دولتی و تبدیل‌شدن به یک تامین کننده دولت، اینجا کلیک کنید.

 

۹ـ روش‌های جذب مشتری و کانال‌های بازاریابی را متنوع سازید

در اینجا نیز مثل مورد قبل، سعی کنید منابع مشتری و کانال‌های بازاریابی خود را متنوع سازید. در غیر این صورت فقط به یک منبع مشتری متکی خواهید بود. حل این مشکل نیز مثل مشکل قبلی دشوار است. اما به‌هرحال باید آن را حل کنید چرا که در غیر این صورت درنهایت با مشکل مواجه خواهید شد.

در اینجا یک مثال ساده می‌زنیم. فرض کنید بیشتر مشتریان شما از راه آگهی در یک وب‌سایت صنعتی جذب می‌شوند. اگر آن وب‌سایت بسته شود چه اتفاقی برای کسب‌وکار شما می‌افتد؟ احتمالا شما هم به‌زودی ناچار به تعطیلی خواهید شد.

برای حل این مشکل راه‌حل واحدی وجود ندارد. لیکن بهتر است تنوع کانال‌های جذب مشتری را جزو اولویت‌های خود قرار دهید. اگر در مواقعی که اوضاع مساعد است این کار را انجام دهید زمان و سرمایه کافی برای آزمایش کردن و تجربه اندوختن خواهید داشت تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین کانال‌ها را پیدا کنید.