چگونه برای کسب‌وکار خود در یک دوره جدید اهداف و مقاصد عینی تعیین کنید

چگونه برای کسب‌وکار خود در یک دوره جدید اهداف و مقاصد عینی تعیین کنید

به‌عنوان صاحب کسب‌وکار، مهم است که زمانی را برای تعیین اهداف و بازبینی کلی کسب‌وکارتان در نظر بگیرید.

داشتن اهداف روشن و به‌وضوح تعریف‌شده می‌توانند:

۱-به رشد کسب‌وکار شما کمک کنند.

۲-دستیابی به اهدافتان را میسر می‌کند.

۳- باعث پیشرفت کارگروهی و همکاری شما شوند.

۴-کمک به دیگران برای درک مسیری که کسب‌وکار شما به‌سوی آن پیش می‌رود.

دوره جدید فرصت مناسبی است تا زمانی را اختصاص بدهید که از بیرون به بررسی اثرات و بازبینی کسب‌وکارتان بپردازید. این نه‌تنها به ارزیابی اثربخشی استراتژی‌هایتان در سال قبل کمک می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند تا بینشتان را بر روی اهداف و مقاصد عینی برای سال پیش رو تعیین کنید. اهداف شما باید بخشی از طرح کسب‌وکار شما را شکل دهند و احتمالا به مقاصد عینی(عملکردی) کسب‌وکارتان تبدیل خواهند شد.

 

قبل از اینکه شروع کنید

قبل از اینکه حتی شروع به نوشتن اهدافتان بر روی کاغذ کنید، شما نیاز دارید حوزه‌هایی از کسب‌وکارتان را که نیاز به پیشرفت دارند، و یا قابلیت پیشرفت دارند را شناسایی کنید. اگرچه ممکن است شما تاکنون ایده‌ای راجع به حوزه‌های کلیدی داشته باشید، اما این مهم است که به‌طور مرتب عقب بایستید و کسب‌وکار خود را بازبینی کنید.

در اینجا به برخی ابزار کمکی و استراتژی‌هایی که شما می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان کمک، جهت سنجش کسب‌وکارتان استفاده کنید اشاره می‌شود:

 

تحلیل سوآت (SOWT)

نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات کسب‌وکارتان را شناسایی کنید.

 

الگو گیری

درباره کسب‌وکارهای مشابه در صنعت یا موقعیت جغرافی کسب‌وکار خودتان تحقیق کنید و میانگین‌های صنعت را در ارتباط با درآمد و مخارج موردقیاس قرار دهید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا  عملکرد کسب‌وکار خودتان را موردسنجش و ارزیابی قرار دهید.

 

تحقیقات بازار

تکلیفتان را انجام دهید و در مورد بازار و صنعت کسب‌وکارتان تحقیق کنید تا نیازهای مشتری، روندها و تغییرات بازار یا تکنولوژی را شناسایی کنید.

 

تعیین اهداف

تعیین اهداف هوشمند ( مشخص، قابل‌اندازه‌گیری، قابل‌دستیابی، مرتبط و به‌موقع) می‌توانند به شما کمک کنند تا اهدافی را که می‌خواهید تنظیم کنید را ارزیابی کنید. راجع به اینکه آیا آن‌ها واقع‌بینانه هستند یا نه بیاندیشید. در طرح کسب‌وکارتان شما باید اهدافتان را بر روی کاغذ بنویسید تا شمارا درراه دستیابی به آن‌ها نگه دارد.

 

معرفی ۵ مورد برای تنظیم اهداف:

  • مشخص- شفاف باشید در مورد آن چیزی که می‌خواهید به آن دست‌یابید.
  • قابل‌اندازه‌گیری- مطمئن شوید که هدف می‌تواند مورداندازه‌گیری قرار گیرد، و اگر به هدفتان دست‌یافتید می‌توانید متوجه آن شوید.
  • قابل‌دستیابی- بررسی کنید که هدفتان چیزی باشد که شما زمان و پول و منابع درخور برای آن را داشته باشید.
  • مرتبط- مطمئن شوید که هدفتان با جهتی که می‌خواهید کسب‌وکارتان به‌سوی آن پیش برود مرتبط باشد، به‌عنوان‌مثال افزایش سود، استخدام کارکنان بیشتر، افزایش آگاهی از برند
  • به‌موقع بودن- یک فرجه زمانی واقع‌بینانه برای کامل شدن هدف تنظیم کنید.


مثال یک هدف هوشمند:

هدف کلی: من می‌خواهم کسب‌وکار باغبانی‌ام را گسترش دهم.

مشخص(خاص): من چهار مشتری جدید برای کسب‌وکارم به دست خواهم آورد.

قابل‌اندازه‌گیری: من میزان پیشرفتم را با پیگیری تعداد مشتری‌های جدیدی که به دست می‌آورم درحالی‌که مبنای مشتری‌های فعلی‌ام را نگه می‌دارم می‌سنجم.

قابل‌دستیابی: من چهار مشتری جدید کسب خواهم کرد زیرا در حال حاضر در دفتر برنامه زمان‌بندی روزانه‌ام چهار جای خالی دارم.

مرتبط: اضافه کردن مشتریان جدید به مشتریان قبلی‌ام این اجازه را به من می‌دهد که کسب‌وکارم را توسعه دهم و درآمدم را بالا ببرم.

به‌موقع: من چهار مشتری جدید در طول سه ماه خواهم داشت.

هدف هوشمند: من برای کسب‌وکار باغبانی‌ام چهار مشتری جدید در طول مدت ۳ ماه کسب خواهم کرد که فضاهای خالی برنامه‌ فعلی من را پر خواهند کرد. این به من کمک خواهد کرد تا کسب‌وکارم را توسعه دهم و درآمدم را افزایش دهم.

 

دستیابی به اهدافتان

زمانی که شما لیست اهداف تجاری خود را تنظیم کنید، باید معین کنید که چگونه به آن‌ها دست‌یابید. در آنچه که توانایی دستیابی به آن را دارید واقع‌بین باشید. شاید تقسیم‌بندی مراحل به مراحل کوچک‌تر به شما کمک کند.

یک لیست از چیزهایی که باید هنگام طرح استراتژی برای رسیدن به اهداف کسب‌وکارتان در نظر بگیرید را  ارائه می‌کنیم:

قاب زمانی- انتظار شما برای کامل شدن یک وظیفه ( شامل تاریخ شروع و پایان) چه مدت‌زمانی است.

اقدامات- اقداماتی را که قصد انجامشان را دارید با جزئیات شرح دهید. (به‌عنوان‌مثال:تحقیق کردن در مورد پنج دستگاه مختلف بستنی‌ساز در شهر هوبارت و درست کردن یک لیست از منافع و معایب آن‌ها)

مسئولیت‌ها- نام فرد یا افراد مسئول برای دستیابی به هر مرحله را بنویسید.

منابع- با جزئیات بودجه‌تان، التزام کارکنان و وسایل موردنیاز را تعیین کنید.

نتیجه دلخواه- توضیح دهید که چه نتیجه‌ای از اقدامات موردنظرتان است و زمانی که به هدف رسیدید چطور می‌توانید متوجه شوید که این اقدام چه میزان تاثیری داشته است.

اگر تاکنون این‌گونه عمل‌نکرده‌اید پس از به‌روزرسانی طرح کسب‌وکار خود مطمئن شوید تا انعکاس آن را بر روی اهداف جدیدتان ببینید.

چگونه می‌توانم تشخیص دهم که آیا به اهدافم رسیده‌ام؟

سیستمی را بگمارید تا به شما در سنجش اهدافتان کمک کند و شمارا در مسیر نگه دارد.

می‌تواند ساده باشد، مثل تیک زدن وظایف انجام‌شده از یک لیست؛ یا در صورت مرتبط بودن با کسب‌وکارتان می‌توانید روندهای اندازه‌گیری پیچیده‌تری را استفاده کنید.

فراموش نکنید که وقتی به اهداف کسب‌وکارتان دست می‌یابد به خودتان و کارمندانتان پاداش بدهید.