مصاحبه با استارت‌آپ «دیجی دُکی»

مصاحبه با استارت‌آپ «دیجی دُکی»

در فرایند راه‌اندازی استارت‌آپ، مراحل مختلفی وجود دارد. همه‌چیز در ایده یا طراحی سایت خلاصه نمی‌شود و فقط مهارت‌های فنی، پاسخگوی شروع یک استارت‌آپ نیستند. بدون شک هر کسب‌وکاری مسیر خاص خود را طی می‌کند ولی نکات مهمی مانند ارزیابی ایده اولیه استارت‌آپ، تغییر و توسعه مدل کسب‌وکار، تیم‌سازی، برنامه بازاریابی و مزیت رقابتی وجود دارد که یادگیری آن‌ها هنگام شروع کار از اهمیت زیادی برخوردار است. این زمانی موثرتر است که با تجربه عینی استارت‌آپ‌ها در هرکدام از این موارد آشنا شویم و بدانیم استارت‌آپ‌ها چگونه از این نکات در کسب‌وکار خود استفاده کرده‌اند.

در همین راستا «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» مجموعه‌ای از مصاحبه‌‌های آموزشی از استارت‌آپ‌های حوزه‌های مختلف تهیه‌کرده و تلاش دارد تا با نگاهی آموزش محور به فرایند راه‌اندازی استارت‌آپ‌های ایرانی بپردازد. همچنین برای افزایش آگاهی کاربران، مهم‌ترین مقالات و اینفوگرافیک‌های آموزشی خاص هر موضوع هم معرفی‌شده‌اند.

«اعتبارسنجی ایده کسب‌وکار»، «Pivot در مدل کسب‌وکار»، «تیم‌سازی، تقسیم وظایف و مدیریت بر تیم»، «خلاقیت و ایده‌های خلاقانه در جذب مشتری»، «طراحی محصول و شروع کسب‌وکار»، «مزیت رقابتی و تجزیه‌وتحلیل رقبا»، «پشتیبانی و خدمات مشتری» و «چالش‌های ارتباط با دولت، قوانین حقوقی و مقررات» موضوعاتی هستند که در این مصاحبه‌های آموزشی به آن‌ها پرداخته‌شده است. در ادامه مصاحبه آموزشی مرکز با «استارت‌آپ دیجی دکی» را می‌خوانیم.

 

۱- اعتبارسنجی ایده کسب‌وکار: چطور مشخص شد که ایده سایت دیجی دکی مناسب بازار است و با استقبال مردم رو‌به‌رو می‌شود؟ چه تحقیقاتی در این زمینه انجام‌شده بود؟

ایده ما از یک نیاز شخصی شروع شد. یکی از ما در تعمیر تلفن همراه خود دچار مشکل شده بود و گوشی بعد از تعمیر هم هنوز نقص داشت. درواقع چون خودمان با این مساله و مشکل روبرو بودیم متوجه شدیم که مشکل خیلی از افراد هم می‌تواند باشد. سپس این ایده را در کشورهای دیگر بررسی کردیم. و بعد از ۶-۷ ماه مطالعه و بررسی آمارها درباره موضوع به این نتیجه رسیدیم که این ایده می تواند بازار مناسبی در کشور داشته باشد.

(مقاله: چه عواملی لازم است در ارزیابی ایده‌ها و فرصت‌های کسب‌وکار مورد بررسی قرار بگیرد؟)

 

۲Pivot در مدل کسب‌وکار: در ادامه شکل‌گیری دیجی دکی، چه تغییراتی بر مدل کسب‌وکار صورت گرفت؟

تغییرات بزرگی نداشتیم، بیشتر در جهت بهبود عمل کرده‌ایم. با توجه به بازخوردهایی که از نظرسنجی‌ها گرفتیم روندهای اولیه را اصلاح کردیم مثلا در بخش مدیریت CRM سعی کردیم که در اکثر اوقات شبانه‌روز بتوانیم پاسخگوی تماس مشتریان باشیم. قبلا پشتیبانی آنلاین نداشتیم، به‌مرور آن را وارد کردیم و در قسمت گفتگو سرعت پاسخگویی را افزایش دادیم. آنلاین سرعت پاسخگویی را افزایش دادیمروند ثبت درخواست خدمت را اصلاح کردیم تا مشتریان راحت‌تر و سریع‌تر بتوانند درخواست خدمت بدهند و اطلاعات دریافتی از مشتریان بهینه‌تر باشد.

(مقاله: هفت ویژگی یک مدل کسب‌وکار قدرتمند را در این مقاله ببینید)

 

۳- تیم‌سازی، تقسیم وظایف و مدیریت بر تیم: تیم دیجی دکی چطور شکل گرفت؟

ما تعدادی دوست قدیمی بودیم که در دوران سربازی باهم بودیم. با توجه به تخصص و علاقه‌ای که هرکدام داشتیم، وظایف را بین خودمان تقسیم کردیم. مثلا برنامه‌نویسی، طراحی سایت، تولید محتوا و ... . بعدها با توجه به نیازهایی که در کار وجود داشت افراد بیشتری اضافه شدند.

(مقاله: چطور تیم استارت‌آپ خود را عاقلانه انتخاب کنید؟)

 

۴- خلاقیت و ایده‌های خلاقانه در جذب مشتری، طراحی محصول و شروع کسب‌وکار: چه ایده‌ها و خلاقیت‌هایی در ادامه مسیر کسب‌وکار به کار گرفته شد؟

  • ارایه تعمیرات در محل، یکی از خلاقیت‌های مثبت ما بوده است و مشتریان از اینکه دیگر نیازی نیست خودشان گوشی را به تعمیرکار برسانند راضی هستند.
  • پی گیری سریع بعد از درخواست مشتری که سعی کردیم حداکثر طی یک ساعت با مشتری تماس بگیریم.
  • بعد از ارایه خدمت به مشتری هم گارانتی یک‌ماهه ارایه می‌دهیم تا از کیفیت خدمات مطمئن باشد.

ارزش اصلی سیستم ما، ساختار نیروی انسانی است. ما دقیقا می‌دانیم که نیاز یک تعمیرکار چه هست و چطور باید ارتباط ایجاد کنیم، چطور باید از لحاظ روانی شرایطی را برایش فراهم کنیم که بتواند به بهترین نحو کارش را انجام بدهد و چطور می‌تواند در این سیستم رشد داشته باشد. ما سیستمی طراحی کردیم که هر تعمیرکار سیستم را از آن خودش بداند، احساس تعلق داشته باشد و با پیشرفت کسب‌وکار بتواند به‌صورت شخصی هم پیشرفت کند. با امکان برندسازی شخصی برای تعمیرکاران، آن‌ها تلاش بیشتری برای ارایه خدمات بهتر و با کیفیت‌تر می‌کنند چون در هر محله‌ای که باشند با توجه به امتیازشان می‌توانند شناخته‌تر باشند و قطعا مشتریان بیشتری را به آن‌ها ارجاع می‌دهیم. به‌عنوان‌مثال اگر یک‌بار در سایت ما درخواست مشاوره از یک تعمیرکار داشته باشید و او بتواند به نحو احسن به شما مشاوره بدهد و از کارش رضایت داشته باشید، در دفعه بعدی که درخواست مشاوره داشته باشید بازهم همان تعمیرکار را معرفی می‌کنیم.

حتی ما شروع به آموزش نیروی انسانی کردیم. سعی کردیم تعمیرکاران با سنین کمتری را جذب کنیم و بعد از آموزش آن‌ها را وارد بازار کار کنیم.

(مقاله: بازاریابی خلاق در خلق ایده‌های جدید به استارت‌آپ‌ها کمک می‌کند)

 

۵- مزیت رقابتی و تجزیه‌وتحلیل رقبا: مزیت رقابتی دیجی دکی در چیست؟ چه تفاوتی با دیگر رقبا دارد؟

کار تعمیر گوشی مشتری را در محل و جلوی دید مشتری انجام می‌دهیم و مشتری کاملا از این فرآیند

اطلاع دارد. برگ برنده بعدی این است که نوع و احساس مشتری نسبت به دیجی دکی با بقیه رقبا متفاوت است چون یک سری از رقبای ما گوشی را از مشتری دریافت می‌کنند و بعد از تعمیر آن را برمی‌گردانند، اما ما در محل حضور مشتری کار تعمیر را انجام می‌دهیم. یک سری از رقبا هم تعمیرکارانی هستند که به‌صورت آنلاین درخواست خدمات را می‌پذیرند اما آن‌ها هم به‌صورت یک شبکه منسجم نیستند.

(مقاله: از هفت راه برای درخشیدن بین رقبا استفاده کنید!)

 

۶- فرآیند فروش آنلاین، پشتیبانی و خدمات مشتری

درخواست خدمت فعلا در سایت انجام می‌شود و در ۳۰ ثانیه ثبت خواهد شد چون در زمانی که گوشی همراه دچار مشکل می‌شود مشتری نمی‌تواند به اپلیکیشن دسترسی داشته باشد. در بخش خدمات مشتریان و پشتیبانی هم از طریق تماس و هم از طریق بخش گفتگوی سایت به‌راحتی به مسائل و سوالات مشتریان پاسخ می‌دهیم.

(مقاله: چطور «خدمات مشتری» را به‌عنوان یک مهارت یاد بگیریم؟)

 

۷- چالش‌های ارتباط با دولت، قوانین حقوقی و مقررات: آیا دیجی دکی با چالش خاصی در ارتباط با دولت و دیگر نهادهای دولتی روبه‌رو است؟

هرچقدر یک کسب‌وکار کمتر به دولت اتکا داشته باشد بهتر است. ما تابه‌حال بدون هیچ سرمایه یا حمایت دولتی خاصی پیش‌آمده‌ایم. ازآنجایی‌که تابه‌حال تمام قوانین را رعایت کرده‌ایم و مجوزهای لازم را دریافت کرده‌ایم چالشی با قوانین نداشته‌ایم. تمام تعمیرکاران ما از اتحادیه تعمیرات تلفن همراه، مجوز دارند و از این لحاظ مشکلی نداریم.

(اینفوگرافیک: همکاری استارت‌آپ‌ها و ارتباط آن‌ها با شرکت‌های بزرگ چالش‌های خاص خود را دارد. در این اینفوگرافیک به خوبی ریسک حاصل از همکاری بین استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ را نشان داده‌ایم)