دلایل شکست استارت‌آپ‌ها (قسمت دوم)

دلایل شکست استارت‌آپ‌ها (قسمت دوم)

در این مقاله قصد داریم به معرفی نمونه‌هایی از استارت‌آپ‌هایی که به دلایل گوناگون اعم از عدم تجزیه‌وتحلیل مناسب بازار، کمبود سرمایه و نداشتن مزیت رقابتی و.... ناچار به تعطیلی و شکست شده‌اند، بپردازیم.

در قسمت دوم این مقاله به تفکیک، عوامل شکست در هر استارت‌آپ بیان می‌شود.

 

۱۰-Lookery

Lookery خدمات بازاریابی مبتنی بر عناصر جمعیت شناختی را ارایه می‌کرد. این خدمات به شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کرد تا داده‌های خود را به‌طور هدفمند توزیع کنند. Lookery تعطیل شد و سپس به Adknowledge فروخته شد.

حوزه‌ فعالیت: تبلیغات

مدت‌زمان فعالیت: ۲۰۰۷ – ۲۰۰۹

نشانی: سانفرانسیسکو، کالیفرنیا

موسس: رکس دیکسون، دیوید کنسل، تاد ساویکی

میزان جذب سرمایه: ۳/۱۵۰/۰۰۰ دلار در دو دوره

پشتیبان: ۲۲ سرمایه‌گذار

 

دلایل شکست

۱-عملکرد شرکت بستگی به پلتفرم فیس‌بوک داشت.

۲-وقتی شرکت متوجه شد که دیگر نمی‌تواند به موفقیت دست پیدا کند پلتفرم را نفروخت.

۳-پلتفرمی را ساخت که بازار آمادگی‌اش را نداشت.

۱۱-Wantful

Wantful خدمات آنلاینی را در زمینه دادن هدیه ارایه می‌کرد و بر اساس سلیقه و علایق گیرنده، هدیه‌هایی را به او پیشنهاد می‌کرد.

حوزه فعالیت: تجارت الکترونیک

مدت‌زمان فعالیت: ۲۰۱۱- ۲۰۱۳

نشانی: نیویورک

موسس: جان پویسون

میزان جذب سرمایه: ۵٫۵ میلیون دلار در یک دوره

پشتیبان: ۸ سرمایه‌گذار

 

دلایل شکست

۱-وابستگی به نوردستورم به‌عنوان یک سرمایه‌گذار.

۲-برنامه‌ریزی‌ها درست از آب درنیامد.

۳- جزئیات مربوط به معاملات در دسترس نبود.

۴-شرکت تمرکز خود را از خرید هدیه برای دوستان به خرید هدیه برای خود شخص تغییر داد و این باعث شد رقبای جدیدی پیدا کند، ازجمله Wanelo, Wish, Fancy, Svpply’s Want  و Polyvore.

۵-شرکت نتوانست سرمایه بیشتری جذب کند.

 

۱۲-استارت‌آپ 99dresses

99dresses یک کمد مجازی بود که به کاربران اجازه می‌داد اقلامی را که به مد و لباس مربوط می‌شد با سایر کاربران مبادله کنند.

حوزه فعالیت: تجارت الکترونیک

مدت‌زمان فعالیت: ۲۰۱۰ – ۲۰۱۴

نشانی: سیدنی، استرالیا

موسس: نیکی دورکین

میزان جذب سرمایه: ۱۰۵٫۶۵۰ دلار در دو دوره

پشتیبان: ۴ سرمایه‌گذار

 

دلایل شکست

۱-تغییرات پایانی شرکت باعث شد تناسب میان محصول و بازار کاهش پیدا کند و درنتیجه تعداد تراکنش‌ها کم شود.

۲-مدل کسب‌وکار شرکت بر اساس درصدی از هزینه مبادله تعیین‌شده بود. با پایین آمدن قیمت تبادلات، میزان درآمد شرکت نیز به‌شدت کاهش یافت.

۳-کند شدن حرکت شرکت به دلیل مسایل فناورانه.

۴-تیم شرکت با مشکلاتی در زمینه ویزا مواجه بود که مانع از سهولت عملیات بین ایالات‌متحده و استرالیا می‌شد.

۵-مشکلاتی نیز در جذب استعدادها پیش آمد و برخی به حفظ استعدادها درنتیجه مساله ویزا مربوط می‌شد.

 

 ۱۳-Wattage

Wattage یک پلتفرم آنلاین بود که ساخت سخت‌افزار را ساده می‌کرد.

حوزه فعالیت: سخت‌افزار

مدت‌زمان فعالیت: ۲۰۱۴ – ۲۰۱۵

نشانی: اونتاریو، کانادا

موسس: جرمی بل، پیتر نیتش، برت هاگمن

میزان جذب سرمایه: ۲۰۰۰ هزار دلار در یک دوره

پشتیبان: اطلاعاتی درباره هیچ سرمایه‌گذاری یافت نشد.

 

دلایل شکست

۱-آن‌ها تلاش کردند بازار جدیدی را برای محصولات الکترونیکی سفارشی ایجاد کنند ولی کششی وجود نداشت.

۲-ساخت نمونه‌های اولیه برای اعتبارسنجی ایده‌ها و بررسی امکان تولید آن‌ها ازنظر فنی، زمان‌بر بود؛ با نگاهی به گذشته می‌توان چنین نتیجه گرفت که شرکت می‌توانست نمونه‌های اولیه ساده‌تری را با سرعت بیشتری تولید کند و روی اعتبارسنجی علاقه‌مندی به محصول تاکید کند.

۳-مشکل مربوط به گرفتار شدن شرکت در سرمایه‌های خطرپذیر (VC). اختلاف‌نظرهایی درباره میزان سرمایه‌ای که باید جذب کنند وجود داشت.

۱۴-Exec

Exec خدمات نظافت منازل را به‌گونه‌ای ارایه می‌داد که کاربران می‌توانستند از طریق گوشی‌های آیفون خود یا به‌صورت بلادرنگ آن را رزرو کنند. این شرکت بعد از تعطیل شدن به قیمت ۱۰ میلیون دلار توسط Handy خریداری شد.

حوزه فعالیت: خدمات منازل

مدت‌زمان فعالیت: ؟؟؟ - ۲۰۱۴

نشانی: سانفرانسیسکو، کالیفرنیا

موسس: جاستین کان، دنیل کان، امیر قزوینیان

میزان جذب سرمایه: ۳٫۳ میلیون دلار در یک دوره

پشتیبان: ۱۴ سرمایه‌گذار

 

دلایل شکست

۱-میزان ریزش کارگران بسیار زیاد بود

۲-تقاضا نوسان بسیاری داشت

۳-جذب مشتری دشوار بود

۴-فعال‌سازی مشتری دشوار بود

۵-تمرکز روی انجام تعداد زیادی کار، به‌جای تمرکز و توجه به کیفیت یک کار.

 

۱۵-Bawte

Bawte خدمتی را برای جلب مشارکت مشتری ارایه می‌داد.

حوزه فعالیت: اجتماعی

مدت‌زمان فعالیت: ۲۰۱۱ – ۲۰۱۵

نشانی: دموین، آیووا

میزان جذب سرمایه: ۲۲۰ هزار دلار در یک دوره

پشتیبان: ۱ سرمایه‌گذار

 

دلایل شکست

۱-کم بودن میزان اضطرار مشکلی که آن‌ها تلاش می‌کردند برطرفش کنند.

۲-حفظ مشتری دشوار بود. ازنظر موسس، این مشکل به کم بودن میزان اضطرار مربوط می‌شد.

۳-آن‌ها مشتریانی جذب می‌کردند، ولی حفظ آن‌ها دشوار و پرهزینه بود.

۱۶-SONAR MEDIA

SONAR  خدمات میکرو بلاگینگ را به شرکت‌ها ارایه می‌داد تا به امکان ارتباطات درون شرکتی فراهم شود.

حوزه فعالیت: نرم‌افزار

مدت‌زمان فعالیت: ۲۰۱۰ – ۲۰۱۳

نشانی: جکسون ویل، فلوریدا

موسس: برت مارتین، دنیل کلاس

میزان جذب سرمایه: ۲۰۰ هزار دلار در دو دوره

پشتیبان: ۴ سرمایه‌گذار

 

دلایل شکست

۱-شرکت سخت تلاش می‌کرد از طریق بازخورد مشتریان تناسب میان محصول و بازار را مشخص کند. برای مثال مشتریان تقاضا داشتند این نرم‌افزار با لینکدین یکپارچه شود ولی وقتی این یکپارچگی اتفاق افتاد هیچ تاثیر خالصی مشاهده نشد. همچنین مشتریان تقاضا داشتند یک ویژگی همچون نقشه وجود داشته باشد اما وقتی این ویژگی اجرا نشد دست از به اشتراک‌گذاری به‌روزرسانی‌ها از Sonar کشیدند.

۲-شرکت زمان زیادی را صرف جذب مشتری از طریق روش‌هایی کرد که کارآیی نداشتند، ازجمله شرکت در رویدادها، درخواست از برندهای بزرگ، پروژه‌های جانبی و نگرانی درباره رقبا. مشکلات ساختاری در انکوباتور باعث پراکندگی مسئولیت‌ها، ابهام، سردرگمی و تنش، و درنهایت کمبود مالی شد.

۱۷-Admazely

Admazely شرکتی بود که در زمینه فناوری تبلیغات فعالیت می‌کرد و امکان هدف‌گیری مجدد را با ست‌آپ آسان برای فروشگاه‌های اینترنتی آسان ساخته بود.

حوزه فعالیت: تبلیغات

مدت‌زمان فعالیت: ۲۰۱۱ – ۲۰۱۳

نشانی: کپنهاگ، دانمارک

موسس: سیلویا ارهاردت – بدنارسکا، دیوید بیورکلوند، سآ رن هولبچ نیلسن، پیتر ویلشولم ترکیلدسن شلیگل

میزان جذب سرمایه: ۶۰۰٫۰۰۰ دلار در یک دوره

پشتیبان: ۳ سرمایه‌گذار

 

دلایل شکست

۱-مشکلاتی در زمینه ویزای بین‌المللی کارگران

۲-تلاش ناموفق در جذب سرمایه

۳-از دست دادن هم‌موسسی که تصمیم گرفت به‌جای شرکت روی خانواده‌اش تمرکز کند

۱۸-Poliana

Poliana اپلیکیشن بود که تلاش می‌کرد از طریق داده، تاثیر سیاسی را به تصویر بکشد.

حوزه فعالیت: تجزیه‌وتحلیل

مدت‌زمان فعالیت: ۲۰۱۳ – ۲۰۱۵

نشانی: نشویل، تنسی

موسس: گرایسون کارول، شوآن وایتینگ، پاتریک کیسون، سث وایتینگ

میزان جذب سرمایه: ۱۵٫۰۰۰ دلار در یک دوره

پشتیبان: ۲ سرمایه‌گذار

 

دلایل شکست

۱-شرکت تصور می‌کرد شکست در ارتباط میان دولت و شهروندان به دلیل عدم وجود فناوری، یا وجود فناوری‌های منسوخ و از رده خارج است.

۲-شرکت تلاش می‌کرد بین چشم‌انداز شرکت و ایجاد جریان نقدینگی تعادل برقرار کند.

۳-شرکت با سرعت کافی با مردم حرف نمی‌زد و به حرف‌هایشان گوش نمی‌داد.