دلایل شکست استارت‌آپ‌ها (قسمت اول)

دلایل شکست استارت‌آپ‌ها (قسمت اول)

در این مقاله قصد داریم به معرفی نمونه‌هایی از استارت‌آپ‌هایی که به دلایل گوناگون اعم از عدم تجزیه‌وتحلیل مناسب بازار، کمبود سرمایه و نداشتن مزیت رقابتی و.... ناچار به تعطیلی و شکست شده‌اند، بپردازیم.

در قسمت اول این مقاله به تفکیک، عوامل شکست در هر استارت‌آپ بیان می‌شود.

 

۱-    RewardMe

RewardMe برنامه‌ای هوشمند و بلادرنگ در زمینه CRM بود که در حوزه تجارت محلی کاربرد داشت و دیدگاه‌های مشتریان را در اختیار صاحبان کسب‌وکار قرار می‌داد.

حوزه فعالیت: تبلیغات

مدت‌زمان فعالیت: ۲۰۱۰-۲۰۱۵

نشانی: مانتن ویو، کالیفرنیا

موسس: استفن جانسون، یو کای چو، جان لوآیزا

میزان جذب سرمایه: ۱/۱۰۰/۰۰۰ در یک دوره

پشتیبان: دو سرمایه‌گذار

 

دلایل شکست

۱-یک‌دهم رقبا سرمایه جذب کرد.

۲-مثل Y-Combinator از مزایای «مرکز رشد یا تسریع‌کننده‌هایی که افراد مشهور در آن‌ها حضور دارند» برخوردار نبود.

۳-اهمیت بیش‌ازاندازه‌ای به توصیه‌های یک شرکت حقوقی خوش‌نام و پرآوازه داد و بعد از بررسی دوباره اطلاعات، با نگاهی به گذشته از منطق خود استفاده کرد.

۲-OpTier

OpTier پلتفرمی بود مبتنی بر ابر، که داده‌های کلان متنی را برای تسریع رشد کسب‌وکار و تحلیل تراکنش‌های کسب‌وکار ایجاد می‌کرد. OpTier تعطیل شد و سپس توسط SAP خریداری شد.

حوزه فعالیت: تجزیه‌وتحلیل

مدت‌زمان فعالیت: ۲۰۰۵ – ۲۰۱۴

نشانی: نیویورک

موسس: جی موتی تال، امیر الن

میزان جذب سرمایه ۱۰۳٫۱ میلیون دلار در ۸ دوره

پشتیبان: ۸ سرمایه‌گذار

 

دلایل شکست

۱-بازار تغییر کرد و سرعت و سهولت به‌کارگیری بیشتر از آنی شد که OpTier بتواند خود را به آن برساند

۲-انتظارات کاربران تغییر کرد. گرایش به سمت موبایل ایجاد شد که OpTier آمادگی‌اش را نداشت.

 

۳-Selltag

Selltag یک پلتفرم خریدوفروش آنلاین بود.

حوزه فعالیت: تجارت الکترونیک

مدت‌زمان فعالیت: ۲۰۱۴ – ۲۰۱۵

نشانی: والنسیا، اسپانیا

میزان جذب سرمایه: ۴۰۴٫۷۷ دلار در ۲ دوره

پشتیبان: ۷ سرمایه‌گذار

 

دلایل شکست

۱-نتوانست کاربران را از طریق بازاریابی جذب یا حفظ کند.

۲-بقیه اعضای تیم تلاش کردند تا بدون مدیرعامل به فعالیت ادامه دهند ولی نتوانستند Selltag را سر پا نگه‌دارند.

۴-استارت‌آپ 37Coins

37Coins قصد داشت کاری کند استفاده از بیت کوین برای همه آسان و ایمن باشد.

حوزه فعالیت: امور مالی

مدت‌زمان فعالیت: ۲۰۱۴-۲۰۱۵

نشانی: سانی ویل، کالیفرنیا

موسس: جاناتان زوبرو، سونگی لی و یوهان باربی

میزان جذب سرمایه: ۵۲۵ هزار دلار در ۲ دوره

پشتیبان: ۴ سرمایه‌گذار

 

دلایل شکست

۱-تحویل پیام کوتاه یا SMS بین حاملان خارج از ایالات‌متحده امریکا مطمئن و قابل‌اعتماد نبود.

۲-از بدو آغاز فعالیت شرکت، خدمات جدیدی برای بانکداری از طریق بیت کوین ارایه شد. ۳-به‌طور دقیق مشخص نیست که آیا رقابت باعث تعطیلی آن‌ها شد یا مطمئن‌تر بودن خدمات دیگر.

۴-نتوانست تناسب میان محصول و بازار را ایجاد کند. کمبود داده در مورد جزئیات خاص.


۵-
Calxeda

Calxeda سعی داشت کاری کند مدیران مراکز داده، تراکم منابع کامپیوتری را افزایش و نیاز به برق، فضا و خنک‌کننده‌ها را کاهش دهند.

حوزه فعالیت: سخت‌افزار

مدت‌زمان فعالیت: ۲۰۱۲ – ۲۰۱۵

نشانی: آستین، تگزاس

موسس: لاری ویکلیوس، دیوید بورلند، باری ایوانز

میزان جذب سرمایه: ۱۰۰ میلیون دلار در ۴ دوره

پشتیبان: ۷ سرمایه‌گذار

 

دلایل شکست

۱-شرکت روی چیپ‌های ۳۲ بیتی کار می‌کرد درحالی‌که صنعت بیشتر روی چیپ‌های ۶۴ بیتی متمرکز بود.

۲-برای آنکه با رقیبانی مثل اینتل و AMD رقابت کند منابع کافی نداشت.


۶-
Homejoy

Homejoy پلتفرم آنلاینی بود که نظافتچی‌های ماهری را که ۲۰ دلار در ساعت حق‌الزحمه دریافت می‌کردند به مشتریان معرفی می‌کرد.

حوزه فعالیت: خدمات منازل

مدت‌زمان فعالیت: ۲۰۱۲ – ۲۰۱۵

نشانی: مانتن ویو، کالیفرنیا

موسس: آدورا چیونگ، آرون چیونگ

میزان جذب سرمایه: ۳۹٫۷ میلیون دلار در ۵ دوره

پشتیبان: ۱۵ سرمایه‌گذار

 

دلایل شکست

۱-بعد از ماه اول، تنها حدود ۲۵ درصد مشتریان، و بعد از شش ماه، کمتر از ۱۰ درصد، به استفاده از این خدمات ادامه دادند.

۲-بالا بودن هزینه جذب مشتری.

۲-بهترین کارگرانش را از دست داد چون خارج از چارچوب شرکت و به‌طور مستقیم با مشتریان کار می‌کردند.

۳-توسعه بسیار سریع. توسعه بین‌المللی پرهزینه. اقامه دعوی به خاطر طبقه‌بندی کارگران.

بعضی از شهرها بیشتر از بقیه شهرها از خدمات آن‌ها استفاده می‌کردند و درنتیجه در بسیاری از موارد، عدم تناسب میان شهر و خدمات مشاهده می‌شد.


۷-
Rdio

Rdio موسیقی دیجیتال را ارایه می‌کرد و هدفش این بود که شیوه کشف، گوش دادن و به اشتراک گذاشتن موسیقی را برای مردم متحول کند و روش جدیدی ارایه دهد.

حوزه فعالیت: موسیقی

مدت‌زمان فعالیت: ۲۰۰۸ – ۲۰۱۵

نشانی: سان‌فرانسیسکو، کالیفرنیا

موسس: جینوس فریس، نیکلاس زنستورم، و کارتر ادامسون

میزان جذب سرمایه: ۱۲۷٫۷ میلیون دلار در ۶ دوره

پشتیبان: ۴ سرمایه‌گذار

 

دلایل شکست

در زمینه بازاریابی و توزیع خدمات به‌اندازه رقبایی چون Spotify موفق نبود.

Rdio درازای اشتراک از کاربران پول می‌گرفت درحالی‌که رقبا خدمات رایگانی ارایه می‌دادند و هزینه‌هایشان را از طریق تبلیغات تامین می‌کردند و همین باعث می‌شد بیشتر کاربران جذب آن‌ها شوند.

حفظ استعدادها. برای مثال هیچ مدیر بازاریابی فداکار و دلسوزی بیشتر از چند ماه در شرکت دوام نمی‌آورد.

ویژگی‌های متمایز به‌اندازه کافی متمایزکننده نبود. شرکت می‌توانست اولویت‌ها را بهتر ارزیابی کند.

شرکت در سال ۲۰۱۳ خدمات خود را رایگان کرد و تلاش کرد از طریق تبلیغات درآمد کسب کند ولی دیگر دیر شده بود.

آن‌ها در زمینه خدمات استریمینگ طراحی خوبی داشتند و پایگاه کاربران UX/UI آن‌ها در سطح بالایی قرار داشت ولی متاسفانه همین مساله باعث شد بیشتر وقت خود را صرف جزئیات کنند و از مسایل بزرگ‌تر و کلی چشم‌پوشی کنند.

 

۸-Argyle

Argyle Social ابزارهایی را برای مدیریت رسانه‌های اجتماعی ارایه می‌داد که روی ابزارهای اجتماعی قدرتمند برای بازاریاب‌های کسب‌وکارهای B2B متمرکز بودند.

حوزه فعالیت: اجتماعی

مدت‌زمان فعالیت: ۲۰۱۰ – ۲۰۱۴

نشانی: دورهام، کارولینای شمالی

موسس: ادم کویاتی

میزان جذب سرمایه: ۱٫۵۷ میلیون دلار در ۲ دوره

پشتیبان: ۲ سرمایه‌گذار

 

دلایل شکست

۱-رقابت با رقبا برای Argyle آسان نبود.

۲-سرعت رشد آن‌ها به حدی نبود که سودآوری مناسبی داشته باشد.

 ۹-Berg

Berg شرکتی بود مبتنی بر ابر، که در زمینه توسعه و تجاری‌سازی خدمات ابری برای افراد نوآور در زمینه سخت‌افزار ارایه می‌داد. این شرکت به ساخت «پرینتر کوچک» که یک ابزار کوچک برای پرینت IoT (مخفف Internet of Things) بود مشهور بود.

حوزه فعالیت: نرم‌افزار، سخت‌افزار

مدت‌زمان فعالیت: ۲۰۰۵ – ۲۰۱۴

نشانی: لندن، انگلستان

موسس: مت وب

میزان جذب سرمایه: ۱/۳ میلیون دلار در یک دوره

پشتیبان: ۳ سرمایه‌گذار

 

دلایل شکست

۱-آن‌ها قیمت «پرینتر کوچکشان» را ۲۵۹ دلار تعیین کردند و این مبلغ بیشتر از آنی بود که مردم بخواهند پرداخت کنند.

۲-تیم شرکت نتوانست کسب‌وکار پایداری را در زمینه محصولات مرتبط پیدا کند.