انواع ارزش پیشنهادی

انواع ارزش پیشنهادی

یکی از اجزای اصلی مدل‌های کسب‌وکار، ارزش پیشنهادی است. ارزش پیشنهادی درواقع نقطه قوت شرکت شماست که باعث می‌شود مشتری میان شما و رقبا، شما را انتخاب کند. اگر پیشنهادی که می‌دهید به‌اندازه کافی خوب باشد، مشتری شما را انتخاب می‌کند و به‌سادگی می‌توانید از رقیبانتان پیشی بگیرید، ولی این کار نیاز به شناخت زیاد شما از مشتری دارد. شما باید علایق مشتری را بشناسید و در مورد آن‌ها اطلاعات کسب کنید. باید نیاز‌های مشتری را بشناسید و برای رفع نیازهایشان تلاش کنید. با این کار می‌توانید ارزش مورد انتظار مشتری را به او ارایه دهید. به کار بردن این ارزش‌ها هم برای استارت‌آپ‌ها و هم برای شرکت‌های بزرگ و با سابقه کاری بالا، لازم است.

برای این‌که بدانید برای هر گروه از مشتریان چه پیشنهاد‌هایی می‌توانید ارایه دهید، با ما در این مقاله همراه باشید.

 

ارزش پیشنهادی دسترسی

در این مدل باید ببینید که چطور می‌توانید به بهترین روش، میزان دسترسی به محصول یا خدمتی که دارید را افزایش دهید. برای مثال می‌توانید محصول یا خدمت خود را در سطح وسیع‌تری ارایه کنید یا یک کار فرهنگی در سطح وسیع انجام دهید.

 

ارزش پیشنهادی مشارکتی

ارزش پیشنهادی مشارکتی، درواقع نوعی است که در آن مصرف‌کننده سود بیشتری ببرد و از میان رقبا، برند شما را انتخاب کند. برای مثال شما در خرید محصولتان تخفیفی قائل می‌شوید یا نوع عرضه محصول خود را تغییر می‌دهید و شرایطی را فراهم می‌کنید که محصول شما با هزینه کمتری به دست مشتری برسد.

 

ارزش پیشنهادی تسهیلاتی

نوعی ارزش پیشنهادی طراحی کنید که راحتی و تسهیلاتی را برای مشتری فراهم کند. مثلا اگر نگاهی به فروشگاه‌های اینترنتی بیندازید، می‌بینید که شرایطی را فراهم کرده‌اند که مشتری محصول را بااطلاع از جزئیات محصول در منزل یا محل کارش خریداری کند و نیازی نباشد که به بیرون از محیطی که حضور دارد برود یا آژانس‌های هواپیمایی که خرید بلیت برای سفر را از ابتدا تا انتها به‌صورت اینترنتی در اختیار مخاطب قرار می‌دهند یا میوه و تره‌بارهای اینترنتی که میوه و سبزی موردنیاز شما را در مدت‌زمان کمتر از یک ساعت به دستتان می‌رسانند. تمام این موارد راحتی را برای مخاطب فراهم می‌کند و باعث بالا رفتن اعتبار برند می‌شود.

 

ارزش پیشنهادی کاهش هزینه

درباره هزینه‌ها فکر کنید. چطور ممکن است محصول یا خدمت خود را با هزینه کمتری به دست مشتری برسانید؟ این کاهش هزینه می‌تواند ازنظر مالی، زمانی یا انسانی باشد. مشتری با دیدن کاهش هزینه‌ها گرایش پیدا می‌کند که برند شما را انتخاب کند. اگر این ارزش پیشنهادی را در یک استارت‌آپ اجرا کنید، به نتایج مطلوبی می‌رسید چون در ابتدای کار لازم است شما مشتری بیشتری جذب کنید و سپس به توسعه محصول خود فکر کنید.

 

ارزش پیشنهادی سفارشی‌سازی

اگر شما دائما یک محصول با ویژگی‌های یکسان به مشتری بدهید، امکان این‌که مشتری برند دیگری را انتخاب کند خیلی زیاد می‌شود. اما با ارزش پیشنهادی سفارشی‌شده شرایطی را فراهم می‌کنید که برای بعضی از محصولات یا خدماتتان تغییراتی ایجاد شود تا مشتری آن را بیشتر بپسندد. شاید مجبور باشید هزینه بیشتری برای محصول سفارشی‌شده در نظر بگیرید اما در پایان، مشتری ارزش آن را درک می‌کند و حاضر است هزینه بیشتری بپردازد. سفارشی‌سازی باعث می‌شود که تعهد و مقبولیت شما نزد مشتری بالا برود و وفاداری او به برند شما افزایش یابد.

برای مثال شرکت‌های سازنده تلفن همراه، گوشی‌هایی طراحی می‌کنند که همراه با روکش طلاست. یا وب‌سایت‌های طراحی دکوراسیون که برای یک سبک زندگی خاص و یک طراحی خاص ایده می‌دهند و چیدمان مربوط به آن را به مشتری ارایه می‌کنند.


ارزش پیشنهادی طراحی

طراحی اولین چیزی است که دیده می‌شود و می‌تواند تاثیری خیلی خوب یا خیلی بد روی نظر مشتری بگذارد. طراحی‌هایی که موردقبول مشتری باشند و راحتی را برای او فراهم بیاورند، به‌مراتب بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. مثلا بعضی از شرکت‌های تولید نرم‌افزار بازی، نسخه مخصوص کودک تولید می‌کنند. یا شرکت‌های تولید البسه ورزشی، نوعی کفش یا لباس خاص مخصوص دویدن طراحی می‌کنند. این‌ها ارزش مورد انتظار مشتری است و باعث جلب نظر او می‌شود.

 

ارزش پیشنهادی بهره‌وری

ارزش پیشنهادی بهره‌وری به مشتری کمک می‌کند که از زمانی که در طول روز دارد بیشترین استفاده را ببرد. اگر به مشتری در سریع انجام شدن کارهایش کمک کنید، او را به یک مشتری دائمی تبدیل می‌کنید. برای مثال سیستم‌های همراه بانک که باعث شدند مشتری قبوض یا فعالیت‌های بانکی خود را توسط آن‌ها انجام دهد و در زمانش صرفه‌جویی کند.

 

ارزش پیشنهادی سهولت در استفاده

مشتری علاقه‌ای به محصولات یا خدمات پیچیده و مشکل ندارد. در طراحی و نحوه استفاده باید نهایت سادگی را داشته باشید تا مخاطب درنهایت با چند کلیک به چیزی که می‌خواهد برسد. با این کار ارزش مورد انتظار مشتری را فراهم می‌کنید. این کار مخصوصا برای استارت‌آپ‌ها لازم است چون درزمانی که روی اولین پروژه خود کار می‌کنند، باید محصولی به دست کاربر برسانند که استفاده از آن ساده باشد.


ارزش پیشنهادی ذهنیت

به مشتری حس خوب القا کنید تا ذهنیت خوبی نسبت به سازمان شما و برند‌تان پیدا کند. این حس مثبت می‌تواند حس پشتیبان بودن باشد. مثلا شرکت‌های طراحی داخلی می‌توانند با استفاده از روش‌های نوین، اقدام به چینش جدید کنند. یا شرکت‌های تولید لوازم‌خانگی، با طراحی‌های ظریف و شیک‌تر محصولات به محصولی که مدنظر مشتری است، نزدیک‌تر شوند.


در پایان می‌توان گفت چه یک استارت‌آپ باشید و چه شرکت بزرگ با چندین سال سابقه کار، درنهایت نیاز دارید از یک یا چند ارزش پیشنهادی استفاده کنید و در زمان‌های خاصی ارزش مورد انتظار مشتری را ارایه دهید اما طراحی ارزش پیشنهادی بستگی به شرایط شما دارد.

 

تهیه‌شده توسط: وب‌سایت فرامحتوا

در این مقاله از سه منبع inc و simplicable و wordstream استفاده‌شده است.