۱۵ نکته درباره بازاریابی دیجیتال برای شرکت‌های نوپایی که می‌خواهند برندشان شناخته شود

۱۵ نکته درباره بازاریابی دیجیتال برای شرکت‌های نوپایی که می‌خواهند برندشان شناخته شود

ازآنجاکه امروزه بازاریابی دیجیتال ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر شده است، بسیاری از شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند دل به دریا بزنند و بازاریابی دیجیتال را هم امتحان کنند. کسب‌وکار شما نیز همچون بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر می‌تواند از بازاریابی دیجیتال به نفع شما استفاده کند، البته به‌شرط آنکه تمرکز خود را روی مخاطبانتان حفظ کنید.

استفاده از روش‌هایی مثل ویدیو، محتوا، رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات موبایلی می‌توانند به کسب‌وکار شما کمک کنند با صرف زمان و هزینه‌ای ناچیز شهرت پیدا کنید و در رتبه‌های بالای گوگل قرار گیرد. اما شما به‌عنوان یک کسب‌وکار نوپا، فعالیت‌هایتان را باید در چه بخشی متمرکز کنید که مناسب باشد؟ در قسمت زیر، پانزده نفر از اعضای شورای آژانس فوربس، تعدادی از نکات مربوط به بازاریابی دیجیتال را در اختیار شما قرار داده‌اند که شرکت‌های نوپا می‌توانند با استفاده از آن‌ها به شناخته شدن برندشان کمک کنند:

 

۱ـ در استراتژی ارتباطی خود خلاق عمل کنید

بعدازآنکه مطمئن شدید محصول خوب و کارآمدی دارید تا آنجا که می‌توانید برای ایجاد یک استراتژی ارتباطی خلاق وقت صرف کنید. درست است که وقتی صحبت از رسانه‌های اجتماعی می‌شود موانع کمتری وجود دارد ولی این بدین معناست که رقابت شدید است. بنابراین برای توسعه یک استراتژی ارتباطی خلاق، نوآور و متفاوت وقت بگذارید. این کار به شما کمک می‌کند تا دسترسی خود را گسترش دهید و با هزینه‌ کمتری برند خود را بشناسانید.

 

۲ـ روی تک‌تک عناصر استراتژی خود تمرکز کنید

حال که موانع ورود به عرصه بازاریابی دیجیتال کمتر شده، میزان سروصداهای مزاحم بیشتر شده است و برندهایی که منابع زیادی ندارند تا صدایشان را از بین این صداها عبور دهند تا شنیده شود، باید بیش از سایرین روی پیامشان، مخاطبشان و کانال‌هایی که از آن‌ها برای پیام‌رسانی استفاده می‌کنند تمرکز کنند. اریک داهان، از  Open Influence

 

۳ـ بر توسعه محتوای منحصربه‌فرد تمرکز کنید

محتوای دیجیتال منحصربه‌فرد یکی از مهم‌ترین کارهایی است که استارت‌آپ‌ها می‌توانند انجام دهند تا حضور دیجیتال داشته باشند و به رشد برندشان کمک کنند. محتوای دیجیتال، شامل بلاگ‌ها، مقالات مهمان، محتوای وب، رسانه‌های اجتماعی و ویدیوها است که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان روشی مقرون‌به‌صرفه برای استارت‌آپ‌ها کمک گرفت تا استوری خود را به اشتراک بگذارند و با پرسونای((personas خریداران خود ارتباط برقرار کنند. به خاطر داشته باشید که ایجاد محتوا به زمان نیاز دارد بنابراین زودتر شروع کنید تا بتوانید حداکثر نتیجه را بگیرید. الیس فلین میر، از Prism Global Marketing Solutions

 

۴ـ مخاطبان خود را بشناسید

نمی‌توانید از همان ابتدا قدم‌های بزرگ بردارید، مگر آنکه سرمایه کلانی داشته باشید و در پول غرق‌شده باشید. در غیر این صورت تلاش نکنید. بلکه روی مخاطبان خود تمرکز کنید. بدانید آن‌ها چه نیازی دارند، چه می‌خواهند و محصول شما چه ارزشی برای آن‌ها دارد. بدین ترتیب می‌توانید خیلی زود به برند بزرگی برای گروه کوچکی از مخاطبان تبدیل شوید و همین شروع بسیار خوبی است که می‌تواند تاثیر بزرگی بر جای بگذارد. دن گلدن از  Be Found Online

 

۵- بر بازاریابی دهان‌به‌دهان مثبت تکیه کنید

بسیاری از استارت‌آپ‌ها عجولانه می‌خواهند محصولشان را بفروشند و بازخورد بگیرند، اما مهم این است که محصول شما به‌قدری خوب باشد که مردم بخواهند درباره آن حرف بزنند. بنابراین اطمینان حاصل کنید محصول شما به‌گونه‌ای باشد که بتوانید از تبلیغ دهان‌به‌دهان به نفع خود استفاده کنید. در این صورت می‌توانید به نظرات مثبت مشتریان درباره کالاها و خدماتتان تکیه کنید و بااینکه بودجه کمی دارید، مشتریان راضی، بخش اعظم بازاریابی را برای شما انجام خواهند داد. گرگ کیهلستورم، از Yes& Agency

 

۶ـ محل تلاقی PR و سئو را پیدا کنید

سناریوی ایده‌آل این است که استارت‌آپ‌های نوپا بتوانند وب‌سایت‌ها و نشریاتی را پیدا کنند که مشتریان هدفشان آن‌ها را می‌شناسند و به آن‌ها توجه دارند. اگر می‌توانید محتوای ارزشمندی را خلق و منتشر کرده و روابط عمومی یا PR مثبتی ایجاد نمایید. اگر برای طولانی‌مدت این کار را انجام دهید و توجه داشته باشید که از چه جاهایی به وب‌سایت شما لینک می‌کنند، می‌توانید محل تلاقی PR و بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو را پیدا کنید. این نقطه مهم و محوری همان‌جایی است که باعث آگاهی مردم از برند شما می‌شود و برای سایت شما ترافیک ایجاد می‌کند. تیم براون از  Hook Agency

 

۷ـ مبنایی را برای یادگیری و رشد مشخص کنید.

به‌منظور استفاده حداکثری از بودجه محدود تبلیغات، استارت‌آپ‌ها باید روی کانال‌هایی تمرکز کنند که محدودیتی ازنظر حداقل تعداد نداشته باشند و فاقد گزینه‌هایی باشند که امکان هدف‌گیری بسیار ریز و دقیق را فراهم می‌کنند، ازجمله استفاده از قابلیت موتورهای جستجو یا رسانه‌های اجتماعی، تا بتوانند به‌طور موثری میوه‌هایی را که از پایین درخت آویزان هستند بچینند و پولشان را صرف رسیدن به مخاطبانی که واجد شرایط نیستند تلف نکنند. ارزیابی و استفاده از این تاکتیک‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا مبنایی را برای خود در نظر بگیرند و به‌سرعت استراتژی‌های بازاریابی را همگام با یادگیری و رشد تنظیم کنند. نینا هیل، از Nina Hale, Inc

 

۸ـ داده‌های موجود را با ابزارهای جدید ترکیب کنید

استارت‌آپ‌ها می‌توانند داده‌های موجود را با ابزارهای جدید ترکیب کنند. استارت‌آپ‌ها می‌توانند از داده‌های موجود خود، که برگرفته از فهرست مشترکان ایمیلی، دیدگاه‌های رسانه‌های اجتماعی و ... استفاده کنند تا به مخاطبان جدیدی دست پیدا کنند. MailChimp، Google AdWords و Facebook Ads چند مورد از منابع کم‌هزینه‌ای هستند که استارت‌آپ‌ها می‌توانند با استفاده از آن‌ها مخاطبانی را که به هم شبیه هستند برای خود ایجاد کنند. گزارش‌ها و تحلیل‌ها کلیدهایی هستند که به شما اطمینان می‌دهند تا به مخاطبان هدف دست بیابید و وقت آن است که هم‌زمان با حرکت در طول مسیر، بهینه‌سازی انجام دهید. اسکات کلنر، از GPJ Experience Marketing

 

۹ـ به خاطر داشته باشید که طراحی بسیار مهم است

افزایش دسترسی به پلتفرم‌های رسانه‌ای باعث شده است که، رقابت برای استارت‌آپ‌ها بر سر بازی عادلانه در زمینی یکسان با شرکت‌های بزرگ‌تر آسان‌تر شود. مالکان کسب‌وکارهای کوچک برای آنکه روی این مزیت به‌درستی سرمایه‌گذاری کنند باید جایگاه دیجیتال خود و برند خود را با دقت انتخاب کنند. طراحی بسیار مهم است. مشتریان شما، شما و رقبایتان را در قاب پرده نمایش یا صفحه تلویزیون می‌بینند. احمد کاره، از Twistlab Marketing

 

۱۰ـ یک برنامه بازاریابی ارجاعی داشته باشید

اولین تاکتیکی که هر استارت‌آپی باید در زمینه بازاریابی دیجیتال بداند این است که باید روی برنامه بازاریابی ارجاعی سرمایه‌گذاری کند.شما برای جذب مشتریانی که عاشق محصول شما هستند سخت تلاش می‌کنید، پس ترتیبی دهید که به‌سادگی، از طریق رسانه‌های اجتماعی یا ارسال نظر، درباره شما به دوستانشان خبر دهند. در مرحله بعد، استارت‌آپ‌ها باید مشتریان فعلی‌شان را که افراد بانفوذی هستند را شناسایی کنند و آن‌ها را فعال نمایند تا آگاهی مخاطبان از برند آن‌ها افزایش پیدا کنند و سریع‌تر برند را تشخیص دهند. لیلی استیونز، از Mavrck

 

۱۱- انسجام داشته باشید

ساختن برندی جدید نیازمند داشتن پیامی منسجم، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی برای خلق محتواست. مشتریان و بازدیدکنندگان جدید را با پیام‌ها و خدمات پیشنهادی‌تان، گیج و سردرگم نکنید. وقتی کاربران به طرفداران و فالورهای شما تبدیل شدند و با برند و محتوای شما ارتباط برقرار کردند حتماً محتوای جدیدی درباره برند خود، در فواصل زمانی به‌صورت منسجم و منظم ارایه کنید تا آن‌ها شما را از یاد نبرند. تیموثی نیکلز، از ExactDrive, Inc

 

۱۲- هدف‌گیری، اقدام، تکرار

استارت‌آپ‌ها باید مخاطبان مطلوب خود را به‌طور شفاف مورد شناسایی قرار دهند و سپس از طریق آگهی در رسانه‌های اجتماعی، که کم‌هزینه هستند و امکان بخش‌بندی بسیار دقیق و ریز را فراهم می‌کنند، آن مخاطبان را هدف قرار دهند. بدین ترتیب استارت‌آپ‌هایی که با کمبود نقدینگی روبرو هستند به‌آرامی ابتدا کمی پای خود را در آب فرو می‌برند، سپس بازخورد می‌گیرند و درنهایت روی کمپین‌های قدرتمندتری سرمایه‌گذاری می‌کنند که به نظر می‌رسد فایده دارند. جنی اسمیت از EGR International

 

۱۳ـ باعث موفقیت خود شوید

شما به‌عنوان یک استارت‌آپ نمی‌توانید رسانه چشمگیری را خریداری کنید، پس بهترین گزینه شما این است که تا آنجا که می‌توانید ویدیو، مقاله و پست در رسانه‌های دیگر منتشر کنید و درواقع از شهرت آن‌ها به نفع خودتان استفاده کنید. اگر شما به موفقیت دیگران کمک کنید طبق قانون تقابل، خودتان هم موفق خواهید شد. تریوور چاپمن از Trevor Chapman Group

 

۱۴ـ هدفمند باشید

بازاریابی دیجیتال ممکن است برای کسب‌وکارهای نوپایی که دوست دارند مثل برندهای بزرگ و باسابقه مخاطب داشته باشند کمی ترسناک به نظر برسد. برای آنکه هزینه‌هایتان را پایین نگه‌دارید هدفمند عمل کنید. اگر فروش آنلاین دارید و می‌خواهید روی موتورهای جستجو تبلیغ کنید، به‌جای آنکه کلیدواژه‌های کلی را هدف قرار دهید کلیدواژه‌ای خاصی را که دنباله بلندی دارند هدف بگیرید. کلیدواژه‌های وسیع پرهزینه‌تر هستند چرا که بیشتر برندهای بزرگ از آن‌ها استفاده می‌کنند. مایکل وینهاوس از Logical Position

 

۱۵ـ زمان‌بندی را رعایت کنید

آنچه برای استارت‌آپ‌ها بسیار اهمیت دارد شیرجه زدن درست در زمان درست است. تیم دیجیتال ما توصیه می‌کند با یکی از افراد کلیدی و بانفوذ هماهنگی‌های لازم را انجام دهید و محصولتان را از طریق وب‌سایت Product Hunt  معرفی کنید. در صورت امکان، از مشتری بخواهید برای محصول شما تبلیغ کند (برای مثال اگر فردی دراپ باکس را با دوستش به اشتراک بگذارد حجم بیشتری برایش باز می‌شود.) از تاکتیک‌های بازاریابی محتوایی برای ایجاد پایگاهی قدرتمند استفاده کنید. راس ویلیامز از Archer Malmo