اهمیت طراحی ساده در بازاریابی برند

اهمیت طراحی ساده در بازاریابی برند

طراحی عبارت است از شکل ظاهری برند که همه می‌توانند آن را ببینند و بر اساس آن قضاوت کنند. برخی تصور می‌کنند که طراحی برندینگ به شیوه سنتی در عصر دیجیتال کارآیی ندارد، ولی این‌طور نیست.

 استراتژی‌های برندینگ شرکتی بسیار هزینه‌بر هستند و هیچ شرکتی روی کاری که سود و نتیجه‌ای در بر ندارد سرمایه‌گذاری نمی‌کند. شرکت‌های بزرگ سالانه میلیاردها دلار صرف بازاریابی می‌کنند تا مطمئن شوند مصرف‌کنندگان آن‌ها را فراموش نمیکنند، و به‌محض  اینکه دست از این هزینه‌ها بردارند بلافاصله سهم بازار آن‌ها پایین می‌آید. درحالی‌که آن‌ها باید پتانسیل خود را افزایش دهند تا مطمئن شوند می‌توانند در کنار رقبا یا در راس آن‌ها به فعالیت ادامه دهند.

 طراحی شرکت باید با چشم‌انداز، رسالت، اهداف و موضوع کلی کسب‌وکار همخوانی داشته باشد.

برندها پیام و سلسله‌مراتب بصری شرکت شما را به مخاطب منتقل می‌کنند و داستانی را که در پس شرکت شما قرار دارد به شکلی موثر و جذاب ارایه می‌دهند. طراحی شرکت باعث شناخته شدن برند و اعتبار آن می‌شود و تصویری شفاف و منسجم در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. طراحی مناسب برای برند به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا ارتباطاتی را ایجاد کند که مردم حتی متوجه ایجاد آن‌ها نیستند و بدین ترتیب نرخ تبدیل کسب‌وکارتان (تبدیل مشتریان بالقوه به واقعی ـ مترجم) افزایش می‌یابد. این همان قدرت طراحی ساده در برندینگ است.

 

طراحی و برندینگ

برند همان تصویر کلی کالاها و خدمات شرکت شماست که بر اساس خوش‌نامی، بازاریابی، طراحی لوگو، اعتبار و حتی خدمات مشتری شما بناشده است. اگرچه این طراح است که مبنای برند شما خلق می‌کند اما تنها مشتریان و مخاطبان هستند که بر اساس استنباط و برداشت‌های خود برند را «می‌سازند».

طراحی یکی از عوامل مهم برندینگ است چرا که مسئولیت عوامل بصری برند را بر عهده دارد. برای خلق روشی منسجم، به‌یادماندنی و آسان برای شناختن شرکت به طراحی نیاز است. بنابراین اهمیت طراحی خوب برای تبلیغ شرکت و برندینگ را دست‌کم نگیرید.

داشتن طراحی خوب برای موفقیت برند، یک امر اختیاری نیست، بلکه یک امر ضروری و حیاتی است.

طراحی به فروش ایده یا محصول کمک می‌کند. می‌توان طراحی را به شیوه‌های مختلفی به کار گرفت، مثل لوگو، بروشور، بسته‌بندی، اقلام اداری، سمبل یا نماد و اقلام تبلیغاتی آهنربایی و هر وسیله‌ بصری که نمایانگر کسب‌وکار شماست.

طرحی که به‌درستی اجرا شود، می‌تواند توجه مخاطب را جلب کرده و یادآور محصولات شما شود.

 

با طرحی ساده، تاثیری بلندمدت به‌جای بگذارید

طراحی ساده برند باعث می‌شود تا شما تاثیر سریعی روی ذهن مخاطب گذاشته و در حافظه‌اش نقش ببندید. پرسشی که باید از خودتان بپرسید این است که می‌خواهید طرح شما در مورد کسب‌وکارتان به مخاطب چه بگوید؟ می‌خواهید مردم چه حسی داشته باشند؟ انتظار دارید چه عواطفی را برانگیزد؟

  • برند باید باعث انعکاس همان چیزی شود که در مراحل گوناگون کسب‌وکار ازجمله فروش، خدمات و بسته‌بندی و ... اتفاق می‌افتد.
  • طرح‌ها باید این پیام را در تمامی تعاملاتی که با مردم دارند، چه به‌صورت آنلاین و چه چاپی و رودررو، منتقل کنند.

مهم‌ترین ایده‌ای که در پس سادگی طرح وجود دارد این است که مردم باید ظرف چند ثانیه شکل ظاهری آن را به خاطر بسپارند. اگر طرح پیچیده باشد اکثریت مردم برای نگاه کردن آن خود را به‌زحمت نمی‌اندازند.

 

پیام را شفاف و مستقیم منتقل کنید

یکی از نکات مهم در طراحی این است که طرح علاوه بر سادگی باید شفاف هم باشد. اگر طرحی ابهام داشته باشد مردم نمی‌توانند در مدت‌زمان کم آن را به‌راحتی درک کنند. مشتریان تمایل دارند بین برند شما و شکل بصری آن نظیر لوگوها و بروشورها ارتباط برقرار کنند. اگر مشخص نباشد این اقلام بصری نماد چه چیزی هستند شناخت برند به‌خوبی صورت نمی‌گیرد. بنابراین ضروری است که پیام طرح شما تا آنجا که ممکن است شفاف باشد.

طراحی باید علاوه بر ساده بودن، ازنظر بصری نیز جذاب باشد.

 

پیام را ساده و مختصر بیان کنید

طراحی به معنی نگارش انشا نیست و نباید طولانی باشد. بلکه باید مستقیم به اصل موضوع اشاره کند و با چند کلمه کوتاه پیام را منتقل کند. وقتی صحبت از اقلام بازاریابی می‌شود بسیاری از شرکت‌ها به جملات خنده‌دار، انگیزشی یا حتی گاهی جملات کوتاه و عجیب‌وغریب فکر می‌کنند. آن‌ها از این تکنیک‌ها برای جلب‌توجه سریع مخاطب استفاده می‌کنند. امروزه بیشتر برندهای موفق لوگوهایی دارند که هیچ کلمه یا عبارتی همراهشان نیست.

 نگاه کردن به یک بیلبورد تبلیغاتی با  تصویر HD بسیار جالب‌تر از خواندن یک پاراگراف بلند است. طراحی آهنرباهای تبلیغاتی نیز یکی از همین شیوه‌هاست که برای ارایه پیام ساده و مختصر مورداستفاده قرار می‌گیرد. یکی از فواید این آهنرباها این است که می‌توانند در صورت تمایل، پیام شما را توزیع کنند، تحویل دهند و مبادله کنند.

 

شناخت آنی برند

آنچه که تمامی شرکت‌های در حال رشد برایش تلاش می‌کنند شناخته شدن برندشان است. امروزه بهترین طرح‌ها ساده‌ترین‌ها هستند، یعنی همان‌هایی که بلافاصله با یک نگاه شناخته می‌شوند و جلب‌توجه می‌کنند. هدف لوگو این است که بلافاصله برند شما را هر چه ساده‌تر و بهتر در ذهن افراد مجسم کند.

طراحی پیچیده به همراه اطلاعات غیرضروری به خاطر سپاری برند را برای مخاطبان دشوار می‌سازد.

گاهی تن رنگ منحصربه‌فرد کافی است تا طرح خاصی قابل‌شناسایی شود. حتی ترکیبی از رنگ‌ها و شکل‌های مختلف عجیب‌وغریب یا فقط شکلی خلاقانه که به فکر دیگران نرسیده می‌تواند به‌یادماندنی شود.

 

مزایای روان‌شناختی طرح‌های ساده

طرح‌های ساده علاوه بر اینکه به‌راحتی دیده می‌شوند فواید دیگری هم دارند که اهمیت آن‌ها را دوچندان می‌کند. ما انسان‌ها عمدتا موجوداتی بصری هستیم، یعنی عکس‌العمل‌هایمان بیشتر بر اساس آن چیزی است که می‌بینیم. دیدن طرح‌های ساده در مقایسه با طرح‌های پیچیده، واکنش‌های روان‌شناختی کاملا متفاوتی را در ما ایجاد می‌کند.

 

پردازش اطلاعات

هر چه پردازش طرحی طبیعی‌تر صورت گیرد جذاب‌تر به نظر می‌رسد. مشاهده طرح‌های پیچیده ممکن است باعث سردرگمی و ارایه اطلاعات بیش‌ازاندازه شود. یکی از مطالعاتی که اخیرا در دانشگاه هاروارد انجام‌شده نشان می‌دهد مردم کدام وب‌سایت‌ها را ازنظر بصری جذاب‌تر می‌دانند. اگرچه سلیقه مردم برای زیبایی متفاوت است ولی یک واقعیت مشترک وجود دارد: هر چه پیچیدگی بصری سایت بیشتر باشد جذابیت بصری آن کمتر می‌شود.

 

هر چه می‌بینیم به‌طور طبیعی در مغز ما پردازش و ذخیره می‌شود

ما هرروز سیل عظیمی از داده‌ها را دریافت می‌کنیم. سادگی باعث می‌شود در انرژی مغز و چشم‌های ما صرفه‌جویی شود و احساس آرامش کنیم. این اتفاق چگونه رخ می‌دهد؟ وقتی چشم‌های ما اطلاعات بصری دریافت می‌کند شبکیه چشم آن را به پیام‌های الکتریکی تبدیل می‌کند که به مغز می‌روند. این پیام‌ها، اطلاعاتی همچون نور و صدا را منتقل می‌کنند و هر چه جزئیات بیشتری داشته باشند، چشم مجبور می‌شود برای ارسال این پیام‌ها انرژی بیشتری صرف کند و پردازش و ذخیره آن نیز برای مغز دشوارتر می‌شود.

 

هر عنصری حاوی اطلاعات است

هر چیزی که در طرح گنجانده می‌شود پیامی به همراه دارد. این پیام می‌تواند با کلمات، رنگ‌ها یا شکل‌ها بیان شود. حتی محل قرارگیری آن‌ها نیز اهمیت دارد. سوال این است که چگونه می‌توان هر چیزی را که شرکت عرضه می‌کند در یک طرح گنجاند، بدون آنکه آن را شلوغ و پیچیده کرد؟ این چالش کاملاً واقعی است و تنها راه برای رسیدن به نتیجه این است که طرح ساده باشد. سادگی، کلید انتقال بیشترین‌ها از طریق کمترین‌هاست.

 

روانیِ شناختی

مغز ما تمامی اطلاعاتی را که دریافت می‌کند، پردازش می‌کند. ضمن آنکه تلاش می‌کند پردازش و ذخیره اطلاعات را با حداکثر سرعت ممکن انجام دهد. به این فرآیند، روانیِ شناختی می‌گویند. این فرآیند به ما کمک می‌کند تا بدون آنکه در جوامع مملو از اطلاعات دیوانه شویم، زنده بمانیم. اما مغز چگونه زمان لازم برای پردازش اطلاعات را کاهش می‌دهد؟ کاملا ساده است.

مغز اطلاعاتی را که به آن عادت دارد (یعنی نمونه‌های اصلی یا prototype ها را) سریع‌تر از اطلاعات غیرمعمول جذب می‌کند. یک مثال جالب در این زمینه وجود دارد که آن ارتباط میان رنگ‌ها و اشیای مختلف است.  رنگ آبی معمولا با مردها و صورتی معمولا با زن‌ها ارتباط دارد. اما آیا این فرآیند به همین سادگی است؟ یعنی این فرآیند بر اساس آنچه که ما از این ارتباطات می‌دانیم انجام می‌شود؟ به بیان ساده، این فرآیند بر اساس نمونه‌های اصلی بناشده و مغز ما این رویه را دنبال می‌کند.

هر چه بیشتر چیزی را ببینیم یا بشنویم، صرف‌نظر از منطق آن، آن را طبیعی‌تر می‌دانیم.

آیا می‌دانستید که در قرن نوزدهم این روند برعکس شد و پسرها بیشتر به سمت رنگ صورتی و دخترها به سمت آبی گرایش پیدا کردند؟

 

دانستن این نکات چه کمکی به برندینگ می‌کند؟

با بررسی طراحی شرکت‌های موفق در یک صنعت می‌بینیم که رویه غالب چیست و همان را دنبال می‌کنیم. برای مثال یک خرده‌فروشی آنلاین باید نسبت به سایر خرده‌فروشی‌های آنلاین موفق‌تر شود. دیگران چه چیز را عرضه می‌کنند؟ چه طور بازاریابی می‌کنند؟ کالاها و خدماتشان را چگونه می‌فروشند؟ تقلید از عناصر اصلی طراحی که به نمونه‌های اصلی تبدیل‌شده‌اند و مغز اکثریتِ مردم آن‌ها را می‌شناسند به کسب‌وکار کمک می‌کند تا بتواند طرح‌های موثرتری خلق کند.

 

جمع‌بندی!

طراحی نقش مهمی در برندینگ کالاها، خدمات و کسب‌وکارها ایفا می‌کند. اگرچه استانداردها مرتباً تغییر می‌کنند اما یک چیز تغییر نمی‌کند و آن سادگی است.

غول‌های تجاری در صنایع مختلف ثابت کرده‌اند، که برای آنکه طرحی محبوب شود و موردتوجه قرار گیرد نیازی نیست که پیچیده باشد.

از لوگوها گرفته تا تراکت‌ها، وب‌سایت و تبلیغات، تمامی عناصر باید در چارچوب مینیمالیستی(ساده گرایی) قرار گیرند و پیام‌های شفاف و مختصری را در مورد سازمان منتقل کنند.

طراحی ساده نه‌تنها شفاف است و در ذهن مخاطب حک می‌شود بلکه مزایای روان‌شناختی نیز برای مخاطبان دارد.

ثابت‌شده است که طرح‌های ساده راحت‌تر پردازش می‌شوند و در یادها می‌مانند. به همین دلیل مغز نیز آن‌ها را بیشتر می‌پسندد.