هشت راه برای آنکه وب‌سایتتان کاربر پسندتر شود

هشت راه برای آنکه وب‌سایتتان کاربر پسندتر شود

وب‌سایت‌ها امروزه دیگر صرفا تعدادی متن و اطلاعات روی یک صفحه نیستند. بلکه کاربران انتظار دارند وب‌سایت شما آن‌ها را سرگرم کند، محتوای باکیفیتی به آن‌ها ارایه نماید و به‌طورکلی تجربه کاربری (UX) بی‌نظیری را برایشان رقم بزند. همه‌چیز سایت، از ویژگی‌های زیبایی‌شناختی آن گرفته تا محل قرار دادن CTAها (دکمه‌های فراخوان) روی مدت‌زمان باقی ماندن کاربر روی صفحه‌ شما تاثیر می‌گذارد. خوشبختانه کاربرپسند کردن وب‌سایت کار دشواری نیست. در این مقاله هشت ایده برای کاربرپسند تر کردن سایتتان به شما معرفی خواهم کرد.

 

۱ـ به نظر کاربران گوش کنید

وقت بگذارید و از کاربران متداول خود بپرسید که دوست دارند روی صفحه‌ی شما چه چیز را مشاهده کنند. دریافت مستقیم نظر مخاطان هدف به شما اجازه می‌دهد تا مواردی را کشف کنید که ممکن بود به‌تنهایی متوجه آن‌ها نمی‌شدید. کاربران اغلب به‌طور دقیق می‌دانند که کدام بخش وب‌سایت را دوست ندارند. بنابراین وظیفه‌ شماست که نظرات آن‌ها را جویا شوید و با اصلاح ویژگی‌هایی که موردپسندشان نیست از این انتقادات به شیوه‌ای مثبت استفاده کنید.

وقتی کاربر را در راس طراحی و محتوای سایت خود قرار می‌دهید، سایت شما به‌طور اتوماتیک کاربرپسند تر می‌شود. چند سال پیش ESPN.com از کاربران متداول خود سوال کرد که هنگام طراحی مجدد سایت چه مواردی را باید به صفحه‌ی خانگی اضافه کند. این شرکت به حرف مخاطبان گوش داد و بسیاری از مواردی را که آن‌ها مشخص کردند اضافه کرد و درآمدش ۳۵ درصد افزایش یافت. با توجه به تصویر توجه داشته باشید کسی که وارد صفحه‌ی خانگی سایت این شرکت می‌شود کدام ویژگی‌ها را بیشتر می‌پسندد.

 


۲
ـ سرعت سایت را افزایش دهید

کاربران وب انتظار دارند سایت شما حتی از طریق گوشی تلفن همراه نیز با سرعت برق لود شود. تقریبا نیمی از کاربران می‌گویند که دو ثانیه زمان خوبی است و اگر سایتی بعد از سه ثانیه باز نشد از آن خارج می‌شوند. بنابراین وقتی صحبت از حفظ کاربران می‌شود سرعت سایت بسیار مهم است چرا که وقتی آن‌ها سریع سایت را می‌بینند همان لحظه تصمیم می‌گیرند که می‌خواهند با شما معامله کنند یا خیر.

ابزارهایی وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند تا سرعت سایت خود را چک کنید (ازجمله Pingdom  و  Google’s Page Speed Insights). این سایت‌ها نکاتی را نیز درباره چگونگی افزایش سرعت سایت در اختیار شما قرار می‌دهند. دو کار که برای شروع می‌توانید انجام دهید چک کردن سرعت سرور و بهینه‌سازی تصاویر سایت است.

 

۳ـ اطلاعات را به‌طور کامل ارایه دهید

وقتی کاربری وارد صفحه‌ی خانگی وب‌سایت شما می‌شود تمایل دارد اطلاعات موردنیازش را دریافت کند تا بتواند در مورد کالا یا خدمت شما آگاهانه تصمیم بگیرد. اگر نتواند اطلاعات موردنیازش را به دست آورد ممکن است تصور کند که شما چیزی را از او پنهان می‌کنید و بنابراین ناامید می‌شود و به سراغ وب‌سایت رقیب شما می‌رود. هر چه اطلاعاتی که درباره محصولاتتان در سایت می‌گذارید کامل‌تر و در دسترس‌تر باشد بهتر است.

به راهنمای خرید سایت Medical Guardian نگاهی بیندازید. طراحان این سایت می‌دانند کسی که به دنبال تجهیزات پزشکی است به اثربخشی این وسایل اهمیت بسیاری می‌دهد. از هر چه بگذریم کاربر قرار است جان‌عزیزانش را به دست این وسایل بسپارد. بنابراین این سایت یک راهنمای خرید مفصل و کامل برای مشتریان تهیه‌کرده که به پرسش‌های احتمالی آن‌ها (ازجمله درباره هزینه سیستم هشدار پزشکی، پشتیبانی سایت، مدارک و مستندات مرکز ارایه ی تجهیزات پزشکی و حتی شیوه نصب تجهیزات) پاسخ می‌دهد.

 


۴
ـ ناوبری سایت را تسهیل کنید

وقتی کاربر وارد سایت می‌شود به دنبال نوار ناوبری می‌گردد تا در صفحه حرکت کند. نوار ناوبری اهمیت بسیاری دارد چرا که کاربر را در سفرش در سایت شما همراهی می‌کند و به او کمک می‌کند در صورت تمایل به صفحه فرود بازگردد. هم‌زمان، باید تعداد دسته‌بندی‌های موجود روی نوار ناوبری را کاهش دهید تا بیش‌ازحد شلوغ نشود. همچنین این نوار باید در تمام صفحات در یک جای ثابت باشد. برای نوار ناوبری سایت خود تست A/B انجام دهید، موقعیت‌های متفاوت را امتحان کنید، جای تب (tab) ها را عوض کنید و حتی نوع کلمات و جمله‌بندی‌ها را تغییر دهید تا درنهایت ببینید کاربران کدام‌یک را ترجیح می‌دهند و کدامشان برای سایت شما بهتر است.

 

۵ـ رنگ‌ها را با دقت انتخاب کنید

رنگ‌های سایت را با دقت انتخاب کنید. باید بین شفافیت و زیبایی تعادل برقرار کنید. پالت رنگ شما نه‌تنها باید برای صنعت شما کارآیی داشته باشد بلکه باید باعث شود تا تضاد میان زمینه و متن رعایت شود تا کاربر بتواند به‌راحتی  بدون آنکه چشمش آزار ببیند متن را بخواند.

به رنگ‌های چشمگیری که موزه ونگوگ روی سایتش استفاده کرده توجه کنید. ستون قرمزرنگ کنار صفحه و رنگ‌های متنوع نقاشی پس‌زمینه توجه کاربر را به خود جلب می‌کند. ازآنجاکه صنعت موردنظر این سایت هنر است، طراحان می‌توانند در رنگ‌هایی که به کار می‌گیرند کمی خلاقانه‌تر عمل کنند و رنگ‌ها را بیشتر با یکدیگر ترکیب کنند، درحالی‌که صنایع محافظه‌کارتری چون بانکداری چنین کاری نمی‌کنند. این ترکیب برای این سایت خاص خوب عمل می‌کند. اگرچه متن سفیدرنگ روی جاهایی که زمینه که کرم‌رنگ هست خوب خوانده نمی‌شود ولی بقیه قسمت‌ها خوب هستند.

 


۶
ـ قالب (Layout) سایت خود را بهبود ببخشید

به خاطر داشته باشید که بسیاری از کاربران در حال حاضر از طریق گوشی‌های تلفن همراه به وب‌سایت‌ها دسترسی دارند. تقریبا ۸۰ درصد کاربران اینترنت تلفن هوشمند دارند و  بخصوص از زمانی که هزینه دیتا تلفن همراه کاهش‌یافته آن‌ها زمان بسیار بیشتری را صرف اتصال به اینترنت از طریق گوشی‌هایشان می‌کنند. درنتیجه داشتن قالبی که پاسخگوی این گوشی‌ها باشد به یک ضرورت تبدیل‌شده است. آیا سایت شما هم روی کامپیوتر و هم روی گوشی تلفن، ظاهر خوبی دارد؟ لزومی ندارد ظاهر سایت در هردوی این ابزارها یکسان باشد. بلکه مهم این است که کاربران موبایلی بتوانند بدون نیاز به زوم کردن مکرر مطالب را بخوانند و به‌آسانی در سایت حرکت کنند.

 

۷ـ به CAT ها توجه داشته باشید

آیا دکمه‌های فراخوان (CTAs) روی سایت شما در مکان‌های مناسبی قرار دارند؟ کاربرانی که تصمیم گرفته‌اند از شما خرید کنند یا برای دریافت خبرنامه‌ شما ثبت‌نام کنند می‌خواهند بدانند چگونه باید برای مرحله بعد اقدام کنند. با  استفاده از  CTA های مناسب در مکان مناسب این کار را برای آن‌ها ساده کنید.

ببینید Square که یک پلتفرم پردازش پرداخت بانکی است با دکمه فراخوان اقدام خود چه کرده است. آن‌ها از رنگی استفاده کرده‌اند که نسبت به پس‌زمینه برجسته به نظر می‌رسد و حتی نوع کلمات روی CTA چشمگیر است و عبارت «در Square ثبت‌نام کنید» به‌وضوح مشخص است. همچنین در قسمت بالای صفحه نیز این دکمه را قرار داده‌اند و اطلاعات بیشتری زیر آن نوشته‌اند. بدین ترتیب کاربر می‌تواند از لحظه‌ ورود به این سایت دکمه فراخوان را ببیند.


۸
ـ صفحه حاوی اطلاعات تماس خود را بهینه کنید

اگر راه مستقیمی برای ارتباط مشتریان با شما وجود ندارد، ممکن است با ریسک از دست دادن اعتماد کاربرانی که وارد صفحه‌ی خانگی سایت شما می‌شوند روبرو شوید. تقریبا ۵۱ درصد مردم می‌گویند که، داشتن اطلاعات تماس کامل یکی از مواردی است که بسیاری از وب‌سایت‌ها آن را نادیده می‌گیرند. اگر تنها راه برقراری ارتباط با شما ایمیل است سعی کنید به فکر راه‌های تماس بیشتری باشید.

هر چه راه‌های تماس کاربر با شما بیشتر باشد بهتر است. می‌توانید یک شماره تماس رایگان برای خود تهیه کنید، یا امکان چت کردن زنده، یا از پایگاه دانش یا فروم کاربری استفاده کنید. این عوامل همگی به اعتبار سایت شما کمک می‌کنند.

 

وب‌سایت خود را کاربرپسند کنید

این هشت مورد بلافاصله باعث کاربرپسند تر شدن سایت شما می‌شوند، ولی کلید موفقیت یک سایت در این زمینه این است که به‌طور مستمر بهینه‌سازی کند. بنابراین وقت بگذارید و از مشتریان بپرسید چه ابزارهایی به آن‌ها کمک می‌کند و آن‌ها را به سایت خود اضافه کنید. فراموش نکنید ابزارهایی که برای سایت تجاری مناسب‌اند با ابزارهایی که برای وبلاگ مناسب‌اند فرق دارند.

 گزینه‌های مختلف را امتحان کنید و سعی کنید از دریچه چشم مخاطبان هدف به سایت خود نگاه کنید. درنهایت وقتی استفاده از سایت شما برای کاربران موردنظرتان ساده‌تر می‌شود میزان مشتریان و فروش شما نیز افزایش می‌یابد.

آیا درباره موارد ضروری برای کاربران تجربه‌ای دارید؟ لطفا تجربه خود را در اختیار ما نیز قرار دهید.