توصیه‌هایی برای استارت‌آپ‌ها جهت شرکت در نمایشگاه‌های تجاری
۶ نکته ارزشمند برای موفقیت:

توصیه‌هایی برای استارت‌آپ‌ها جهت شرکت در نمایشگاه‌های تجاری

با استفاده از یک استراتژی بازاریابی مناسب برای نمایشگاه تجاری و اجرای صحیح آن می‌توانید آگاهی مردم را درباره استارت‌آپ خود افزایش داده و مشتریانی راغب به دست آورید.

استارت‌آپ‌ها باید از هر منبعی که به‌طور بالقوه می‌تواند آگاهی بازار را در موردشان افزایش دهد، استفاده کنند. رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی دیجیتال و کمپین‌های سئو به‌واقع جزو موارد ضروری هستند ولی بازاریابی رودررو همواره اولین و مهم‌ترین اولویت است.

اهمیت ارتباط رودررو به حدی است که باعث شده زمانی که صحبت از جذب مشتریان راغب می‌شود نمایشگاه‌های تجاری همچنان «قدیمی‌ترین شگرد» بازاریابی به شمار آیند. لیکن هزینه شرکت در این نمایشگاه‌ها ممکن است باعث شود تا استارت‌آپ‌ها تردید کنند که مبادا شرکت در آن‌ها ارزش سرمایه‌گذاری نداشته باشد. در ادامه توصیه‌هایی را برای استارت‌آپ‌ها مطرح می‌کنیم که هنگام آماده شدن برای نمایشگاه باید در نظر بگیرند تا بتوانند بیشترین بهره را ببرند.

 

مکان غرفه نقش کلیدی دارد

همان‌طور که مکان فروشگاه شما اهمیت دارد، یا مکان وب‌سایت شما در رتبه‌بندی گوگل مهم است، مکان غرفه شما نیز در نمایشگاه بسیار حیاتی است. سعی کنید در اولین فرصت ممکن از مدیریت نمایشگاه نقشه و قیمت غرفه‌ها و تعداد آن‌ها را جویا شوید. اگر اجازه دارید خودتان مکان غرفه را انتخاب کنید، سعی کنید بیشترین بودجه را در نظر بگیرید و جایی را انتخاب کنید که شلوغ‌ترین قسمت نمایشگاه است یا در راهروی اصلی قرار دارد. برای مثال، اگر در نبش راهرو باشید تعداد افرادی که از دو طرف از کنار شما رد می‌شوند بیشتر است، یا اگر کنار غرفه یک برند معروف قرار داشته باشید می‌توانید جمعیتی را که به‌سوی آن غرفه می‌روند جذب کنید.

 

توسعه‌ مفهوم

وقتی تابلوی غرفه شما مثل همه غرفه‌هایی که در فاصله ۶۰ متری شما قرار دارند باشد؛ یعنی به‌طور مثال: فقط یک دیوار معمولی ۸ در ۱۰ باشد، هر چه قدر هم که طراحی گرافیکی آن را خوب انجام دهید بعید است بتوانید از سایرین متمایز شوید. بنابراین صرف‌نظر از کم یا زیاد بودن بودجه‌تان، سعی کنید در مورد مفهوم طراحی غرفه خود متفاوت عمل کنید. تابلوهایی که درونشان نور دارند در صنعت نمایشگاه‌ها رو به رشد هستند چرا که نور LED باعث می‌شود رؤیت پذیری فوق‌العاده‌ای داشته باشید و در بین دریایی از تابلوهای بدون نور، بدرخشید و جلب‌توجه کنید.

حال اگر در کنار آن از چیدمانی منحصربه‌فرد و به‌واقع سفارشی استفاده کنید غرفه شما به‌یادماندنی خواهد شد. از وسایل معمولی به شیوه‌ای غیرمعمول استفاده کنید و با غرفه خود همان کاری را بکنید که طراحان UX با سایت‌های پویا و کاربرپسند خود انجام می‌دهند. وقتی مفهوم غرفه خود را توسعه می‌دهید فراموش نکنید که باید همواره مشتریان هدف خود را مدنظر داشته باشید.

 

به دنبال متخصصان صنعت باشید

یکی از مهم‌ترین همکاری‌ها هنگام فرایند برنامه‌ریزی، همکاری با شرکتی است که قرار است امور مربوط به نمایشگاه را برای شما انجام دهد. بسیاری از شرکت‌ها مرتکب  اشتباه شده و همکار خود را صرفا بر اساس پایین‌ترین قیمت پیشنهادی انتخاب می‌کنند، ولی از قدیم گفته‌اند «هر چه قدر پول بدهید همان‌قدر آش می‌خورید». بنابراین چند صد دلار صرفه‌جویی ممکن است شما را وسوسه کند ولی دانش، زمان و تجربه‌ای که یک شرکت باکیفیت می‌تواند در اختیار شما قرار دهد بسیار ارزشمند است.

تعداد زیادی شرکت به‌اصطلاح «وال مارتی» وجود دارند که در کنار مواد ضروری که سفارش می‌دهید و برایتان می‌فرستند، کمی هم شما را راهنمایی می‌کنند، ولی در این میان، تعدادی شرکت به‌اصطلاح «خیابان پنجمی» هم وجود دارند تمام‌وقت و منابع خود را صرف همکاری با شما می‌کنند و راه‌حل‌های سفارشی را در اختیار شما قرار می‌دهند، بودجه شما را افزایش می‌دهند و طراحی گرافیکی شما را بهبود می‌بخشند، و هم‌زمان توصیه‌های بسیار باارزشی را بر اساس تجربه زیاد خود در اختیار شما قرار می‌دهند. بنابراین اگر کمی وقت بگذارید و در مورد شرکت‌های همکار در نمایشگاه تحقیق کنید و نظرات مردم را درباره آن‌ها بخوانید و عکس‌ها و وب‌سایت‌هایشان را مرور کنید می‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی را به دست آورید و از بودجه‌ای که دارید بهترین و بیشترین استفاده را بکنید.

 

خرید یا اجاره

وقتی می‌خواهید به‌جای خرید غرفه، آن را اجاره کنید باید چند عامل را در نظر داشته باشید. دو عامل مهم عبارتند از منافع این کار و منابع موجود. اجاره غرفه زمانی به نفع شماست که قصد نداشته باشید هرسال در بیش از یک یا دو نمایشگاه شرکت کنید، و طراحی منحصربه‌فرد جزو اولویت‌های شما نباشد.

داشتن فضای کافی برای انبار یکی از منابعی است که بسیاری از استارت‌آپ‌ها به‌خصوص در مراحل اولیه فعالیتشان فاقد آن هستند و بنابراین اجاره وسایل نمایشگاهی به نفع آن‌هاست چون مجبور نیستند آن‌ها را در انبار بگذارند. لیکن اگر داشتن غرفه‌ای پویا و سفارشی جزو اولویت‌های شماست، صرف‌نظر از تعداد نمایشگاه‌هایی که قصد دارید در آن‌ها شرکت کنید، خرید غرفه بهترین گزینه است. اگر با قیمت این غرفه‌ها مشکل‌دارید،، به دنبال شرکتی معروف در زمینه فروش اقلام نمایشگاهی باشید که یک مدل کسب‌وکار آنلاین دارند، مثل Indy Displays.

ازآنجاکه این شرکت‌ها سالن‌های بزرگی برای نمایش اقلام ندارند و درنتیجه هزینه آن را متقبل نمی‌شوند، می‌توانند قیمت‌هایشان را پایین بیاورند طوری که با بودجه شما مطابقت داشته باشد و درعین‌حال مدل‌های نمایشگاهی زیبایی ارایه دهند. بیشتر این اقلام را می‌توانید تنظیم کنید و تغییر دهید، طوری که با چیدمان و گرافیک موردنظر شما مطابقت پیدا کنند. بدین ترتیب عمر سرمایه‌گذاری شما تا چند سال دوام پیدا می‌کند. اگر تصمیم دارید اقلام نمایشگاهی را خریداری کنید، تابلوهای ماژولار ۱۰ تا ۸ فوتی خریداری کنید چون این قابلیت را دارند که به تابلوهای ۲۰ فوتی تبدیل شوند، بدین ترتیب تابلوی شما همگام با شرکت شما رشد می‌کند.

 

پرسنل نمایشگاه

وقتی تیم نمایشگاهی خود را تشکیل می‌دهید افرادی را انتخاب کنید که اجتماعی هستند و در برقراری ارتباط مهارت دارند. داشتن پرسنل آگاه و مطلع بسیار اهمیت دارد اما اگر آن‌ها نتوانند با بازدیدکنندگان ارتباط برقرار کنند بی‌فایده است. همیشه تیمی را انتخاب کنید که بتوانند شروع‌کننده گفتگو باشند، چرا که بازدیدکنندگان معمولا وقتی وارد غرفه شما می‌شوند دوست ندارند خودشان گفتگو را شروع کنند.

داشتن پرسنلی که علاقه‌مند به ارایه خدمات باکیفیت به مشتری هستند می‌تواند تاثیر بسیار بزرگی بر فرایند برگزاری نمایشگاه داشته باشد. یکی دیگر از عوامل کلیدی هنگام شرکت در نمایشگاه، حضور موسس استارت‌آپ یا مدیرعامل آن است. اگرچه معمولا افرادی که در پست‌های رهبری استارت‌آپ‌ها فعالیت می‌کنند بسیار پرمشغله هستند ولی وقت گذاشتن برای حضور در نمایشگاه ارزش آن را دارد.

پرسنلی که بیشترین سرمایه‌گذاری را روی آن‌ها کرده‌اید به‌واقع می‌توانند نماینده شرکت شما باشند و به بازدیدکنندگان نیز این نکته را منتقل کنند که کسب‌وکارشان برایشان ارزشمند است. بنابراین ملاقات رودررو با کارمندان دلسوز شرکت علاوه بر اینکه باعث سرگرم شدن بازدیدکنندگان می‌شود به آن‌ها حس مهم بودن را منتقل می‌کند و گفتگوهای شما را مستحکم‌تر می‌سازد.

 

الگوی فکری استارت‌آپ را در نظر بگیرید

رشد و تبدیل مفهوم استارت‌آپ به یک کسب‌وکار پررونق، به ذهنیت خاصی نیاز دارد. بهترین راه برای تدوین استراتژی بازاریابی خود در نمایشگاه تجاری این است که، الگوی فکری استارت‌آپ خود را نیز در نظر بگیرید. هر چه شما را در زمینه فعالیتتان از سایرین متمایز می‌کند مبنای متمایز ساختن و منحصربه‌فرد بودن غرفه شما در نمایشگاه تجاری است.

تلاش کنید مشتریان را به شیوه‌های غیرمنتظره و متناسب با برند خود سرگرم و جذب کنید و درباره ایده‌های خلاقانه به بحث و تبادل‌نظر بپردازید تا از آشفتگی جلوگیری کنید. برای مثال می‌توانید لباس‌های خاصی را برای پرسنل نمایشگاه در نظر بگیرید یا هدایای نمایشگاهی خاصی را به مردم بدهید. بسیاری از استارت‌آپ‌ها در ابتدای کارشان در ملموس ساختن کالا یا خدمت خود برای مصرف‌کنندگان با مشکل مواجه هستند. روش‌های مختلفی برای ملموس ساختن مفاهیم و ایده‌ها وجود دارد، مانند نمایش نمونه‌های اولیه در کیوسک‌های نمایشگاهی، استفاده از مانیتور برای پخش فعالیت شرکت در رسانه‌های اجتماعی، یا نمایش مطالعات موردی تعاملی روی آی‌پدها. نمایشگاه‌های تجاری می‌توانند بخش مهمی از استراتژی بازاریابی استارت‌آپ‌ها را به خود اختصاص دهند و فرصت آگاه‌سازی مخاطبان هدف را برای این شرکت‌ها فراهم سازند.

 

بنابراین اگر استارت‌آپی می‌خواهد به‌طور تاکتیکی از فرصت‌های نمایشگاهی استفاده کند نباید در تصمیم‌گیری برای شرکت در این نمایشگاه‌ها تردید کند. اگر حضور در نمایشگاه به‌درستی انجام شود می‌تواند تلاش‌های شما را برای فروش به ثمر برساند و مبنای قدرتمندی برای ایجاد شبکه‌ای قدرتمند در صنعت به وجود آورد.