کسب‌وکار خود را در شرایط رکود اقتصادی تقویت کنید

کسب‌وکار خود را در شرایط رکود اقتصادی تقویت کنید

هر چه کسب‌وکار شما قوی‌تر باشد احتمال اینکه تحت تاثیر ریسک‌ها یا وقایع پیش‌بینی‌نشده قرار بگیرد کمتر است. تقویت کسب‌وکار صرفا به معنای مدیریت مالی نیست، بلکه استراتژی‌های مختلف برای حفظ و توسعه پایگاه مشتریان، بازاریابی برای کسب‌وکار به شیوه‌ای مقرون‌به‌صرفه، حفظ روحیه کارکنان و بهبود فعالیت‌های کسب‌وکار را هم شامل می‌شود. همچنین باید به دنبال فرصت‌هایی برای شبکه‌سازی و ایجاد ائتلاف باشید. بدین ترتیب میزان آسیب‌پذیری شما در برابر ریسک‌ها کاهش می‌یابد.

برای تقویت کسب‌وکارتان در شرایط رکود اقتصادی لازم است استراتژی‌های زیر را مدنظر قرار دهید:

 

مشتریان را در اولویت قرار دهید

خدمات مشتری یعنی ارایه هر چه که مشتریان می‌خواهند در همان زمانی که مطابق میل آن‌هاست. اگر کسب‌وکار شما خدمات باکیفیتی را به مشتریان ارایه می‌کند احتمالا می‌توانید مشتریان قبلی خود را همچنان حفظ کنید. علاوه بر این شانس بیشتری برای گسترش پایگاه مشتریان خواهید داشت. در اولویت قرار دادن مشتریان در شرایط رکود اقتصادی می‌تواند شامل موارد زیر هم شود:

 

  • برگزاری برنامه‌های تشویقی برای مشتریان و جلب وفاداری آن‌ها
  • منطبق کردن محصولات و خدمات به‌تناسب نیازهای فعلی مشتریان
  • متنوع کردن محصولات تا ریسک از دست دادن مشتریان خاص به حداقل برسد

 

در شرایط رکود اقتصادی بسیار مهم است که از طریق ارایه خدمات پس از فروش باکیفیت، راه‌هایی برای حفظ مشتریان قبلی خود پیدا کنید.

 

استراتژی‌های بازاریابی

مرور استراتژی‌های بازاریابی‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا ایده‌های جدیدی برای افزایش فروش و روش‌های بهتری برای استفاده از بودجه بازاریابی خود پیدا کنید. باید بر بیان مزیت رقابتی خود برای مشتریان تمرکز کنید.

پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد USP یا (unique selling proposition) هم به شما کمک می‌کند تا از سایرین متمایز شوید. همچنین ضروری است استراتژی‌هایی برای ارزیابی میزان اثربخشی بازاریابی خود تدوین کنید.

بازاریابی برای کسب‌وکار می‌تواند بسیار پرهزینه باشد و زمانی که اقتصاد در حالت رکود قرار دارد ضروری است ابزارهای بازاریابی رایگانی را که در اختیار شما قرار دارند ازجمله رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات دهان‌به‌دهان را مدنظر قرار دهید.

 

مدیریت کارکنان

فراموش نکنید یک طرح به‌روز برای منابع انسانی یا HR داشته باشید. از این طرح برای ثبت جزئیات هزینه‌های پرسنلی استفاده کنید، چرا که این کار به شما امکان می‌دهد تا هزینه محصولات و خدمات خود را هم به‌طور دقیق برآورد کنید. به‌طور شفاف به کارکنان خود بگویید که چه اتفاقاتی در شرکت در حال وقوع است تا بدین طریق انگیزه و روحیه آن‌ها بهبود پیدا کند. سعی کنید آن‌ها را در تصمیم‌گیری و یافتن راه‌حل مشارکت دهید.

 

در شرایط رکود اقتصادی شاید لازم باشد تغییراتی در کارکنان شرکت به وجود آورید. اگر لازم است ساعات کار کارکنان کاهش پیدا کند سعی کنید راه‌حل‌های انعطاف‌پذیری پیدا کنید (برای مثال از بعضی از کارکنان تمام‌وقت خود بخواهید چهار روز در هفته کار کنند یا از اشتراک کار (job-sharing) (یعنی کار یک کارمند تمام‌وقت را دو کارمند نیمه‌وقت انجام دهند) استفاده کنید. اگر ضروری است بعضی از کارکنان خود را تعدیل کنید تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود، اول مطمئن شوید که با قوانین و مقررات قطع همکاری با افراد آشنایی دارید. همچنین می‌توانید کارکنان را آموزش دهید تا وظایف بیشتری را انجام دهند. می‌توانید مهارت‌های آن‌ها را ارزیابی کنید تا مشخص کنید هرکدام به چه مقدار آموزش نیاز دارند.

 

 

شبکه‌سازی

شبکه‌سازی در شرایط رکود اقتصادی می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید کسب‌وکارهای دیگر چگونه با این شرایط کنار می‌آیند. همچنین می‌توانید فرصت‌های جدید، مشتریان جدید، و کارکنان، تامین کنندگان و شرکای جدیدی پیدا کنید که هزینه کمتری برای کسب‌وکار شما دارند.

همچنین می‌توانید برای مثال با ارایه خدمات مکمل و تخفیف، با کسب‌وکارهای دیگر ائتلاف تشکیل دهید.

 

توسعه فعالیت‌های نوآورانه

توسعه فعالیت‌های نوآورانه می‌تواند به شما کمک کند تا با شرایط متغیر بازار سازگاری پیدا کنید و از رقبای خود پیشی بگیرید. برای این کار لازم است بررسی و مشخص کنید که آیا استفاده از فناوری باعث افزایش کارآیی، کاهش هزینه‌ها، و رقابت‌پذیری بیشتر شما می‌شود یا نه. برای توسعه فعالیت‌های نوآورانه می‌توانید به‌عنوان‌مثال یک سیستم مدیریت مشتری نصب کنید یا کسب‌وکارتان را به‌صورت آنلاین انجام دهید.

 

مشورت کنید

با مشاوران مالی و انواع دیگر مشاورین کسب‌وکار ازجمله حسابدارها مشورت کنید تا به شما کمک کنند در شرایط رکود اقتصادی به فعالیت ادامه دهید.