بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)

نسخه صوتی را گوش دهید

بازاریابی ویروسی یک تکنیک بازاریابی است که به‌وسیله‌ی آن اطلاعات محصولات یا خدمات یک کسب‌وکار مانند ویروس بین مخاطبان هدف پخش می‌شود. درواقع مشتریان تشویق می‌شوند تا پیام بازاریابی یک برند را به دیگران منتقل کنند. این روش بازاریابی برای معرفی ویژگی‌ها، محصولات یا خدمات یک کسب‌وکار و وفادار کردن مشتریان در سریع‌ترین زمان ممکن با صرف هزینه‌ی پایین، بسیار مناسب است.

کسب‌وکارهای موفق ارزش‌های اساسی برند خود را مانند ویروس بین مشتریانشان منتشر می‌کنند و با علاقه‌مند کردن مشتریان به محصولات یا خدمات خود کاری می‌کنند که مشتریانشان ارزش‌های پیشنهادی آن‌ها را به دیگران هم معرفی کنند.

برای انجام یک بازاریابی ویروسی موفق برای کسب‌وکارتان، حلقه‌های ویروسی (Viral Loops) ایجاد کنید. در حلقه‌های ویروسی اگر شما با ۱۰ مشتری شروع کنید، آن‌ها با بیان ویژگی‌های محصولات یا خدماتتان به دیگران، بیش از ۱۰ مشتری دیگر برای شما به ارمغان خواهند آورد. زمانی که شما وارد حلقه‌های ویروسی می‌شوید، هر دسته از مشتریان جدید، بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند و شما از طریق مشتریان موجود، مشتریان جدید بیشتری کسب خواهید کرد.

بسیاری از کارآفرینان با این سؤال روبرو هستند که چطور می‌توانند محصولات یا خدماتشان را ویروسی‌تر کنند؟

در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی با امکان ایجاد ارتباط سریع، کم‌هزینه و راحت بین افراد حتی در نقاط مختلف جغرافیایی، بهترین ابزار برای ویروسی‌کردن محصولات یا خدمات یک کسب‌وکار هستند. کافی است محتوایی جذاب و مفید در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. این محتوا می‌تواند شامل تصاویر، ویدئو یا هر نوع محتوایی باشد که به‌راحتی قابل اشتراک‌گذاری است. محتوای شما می‌تواند به‌سرعت مانند یک ویروس میان کاربران شبکه‌های اجتماعی منتشر شود. با این اتفاق، برند شما با صرف هزینه‌ای بسیار کم برای تبلیغات و بازاریابی به‌سرعت شناخته خواهد شد و کسب‌وکار شما با سرعت بسیار بالاتری رشد خواهد کرد.

بازاریابی ویروسی محصولات یا خدمات یک کسب‌وکار، معمولاً به هشت روش می‌تواند انجام شود:

۱- ویروسی شدن ذاتی (Inherent Virality)

در این روش، زمانی که شخصی از محصولات یا خدمات شما استفاده می‌کند ارزش‌هایی که برای او جالب و مفید بوده را با دیگران به اشتراک می‌گذارد. این کار معمولاً از راه انتقال پیام به‌صورت شفاهی انجام می‌شود یا مثلاً به‌صورت ایمیل به دیگران ارسال می‌شود و یا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود. با این روش ویژگی‌های مثبت محصولات یا خدمات کسب‌وکار شما به افراد زیادی معرفی خواهد شد.

۲- ویروسی کردن مشارکتی (Collaboration Virality)

در این روش، شخص پس از استفاده از محصول و دعوت از دیگران برای خرید محصول شما، ارزش اضافی کسب می‌کند. این ارزش اضافی که یک کسب‌وکار در ازای پیشنهاد محصولات یا خدماتش به مشتریان می‌دهد آن‌ها را تشویق خواهد کرد که برند آن‌ها را به افراد بیشتری پیشنهاد بدهند تا امتیاز بیشتری نصیب آن‌ها شود. یک مثال کلاسیک از این نوع بازاریابی ویروسی، استفاده از سیستم به اشتراک‌گذاری فایل در Dropbox است. Dropbox در ازای دعوت شما از دیگران برای استفاده از خدمات این برند، حجم اضافی برای اشتراک‌گذاری به شما خواهد داد.

۳- ویروسی کردن ارتباطی (Communication Virality)

در این روش، از محصول یا خدمت برای برقراری ارتباط با افراد دیگر استفاده می‌شود که بعضی از این افراد ممکن است کاربران بالقوه شما باشند. نام محصول یا خدمت در کانال‌های ارتباطی (معمولاً ایمیل) منتشر می‌شود. مثلاً اگر شما یک ایمیل ارسال کنید، احتمالاً امضای خود را در پایین آن قرار می‌دهید و آن ایمیل با امضای شما بین اشخاص منتقل می‌شود. امضای پایین ایمیل شما که از آی‌فون یا آی پد خود به دیگران ارسال کرده‌اید و یا متن کوتاهی که Hotmail درانتهای هر ایمیل ارسال شده کاربران خود، قرار می‌دهد و شامل توضیحات کوتاه درباره خدمات این شرکت است مثال دیگری از این نوع روش ویروسی است.

۴- ویروسی کردن انگیزشی (Incentivized Virality)

در این روش، ایجاد انگیزه برای انتشار پیام بازاریابی یک کسب‌وکار، روشی شناخته‌شده است که قدمت آن به بازاریابی آفلاین برمی‌گردد. این انگیزه معمولاً پول نقد و یا منفعت در ازای دعوت افراد دیگر به استفاده از محصول است. این روش هزینه‌بر است بنابراین اگر بتوانید به‌صورت اقتصادی‌تر آن را انجام دهید، ممکن است بسیار تأثیرگذار باشد.

۵- ویروسی کردن با درج محتوا (Embeddable Virality)

این روش برای وب‌سایت‌های محتوایی مناسب است و معنای آن ارائه‌ی یک محتوا است که وب‌سایت‌های دیگر آن را به همراه لینک به سایت شما، منتشر کنند. این کار محصول یا خدمت شما را در مقابل دید کاربران بی‌شماری قرار می‌دهد و از این طریق، افراد محتوای جدید شما را مشاهده می‌کنند و باعث ترویج محتوا و سایت شما خواهند شد. این روش برای YouTube و SlideShare فوق‌العاده خوب عمل کرده است.

۶- ویروسی کردن با امضا (Signature Virality)

در این روش، محتوا، ابزار یا محصول شما توسط دیگران در وب‌سایت‌هایشان نشانده می‌شوند یا به‌صورت ارجاع داده‌شده مورداستفاده قرار می‌گیرند. در هر دو حالت، وقتی ابزار یا محصول شما به دیگران نمایش داده می‌شود، معمولاً در زیر یا روی آن یک امضا (که می‌تواند لوگو به همراه لینک به سایت شما باشد) نمایش داده می‌شود. شاید خیلی اوقات در وب‌سایت‌ها کلمه «Powered by:» را دیده باشید که معمولاً همراه با لینک به یک سایت ارائه‌کننده آن ابزار یا محصول نمایش داده می‌شود. سرویس‌های ارائه‌دهنده ابزار نظرسنجی آنلاین مانند SurveyMonkey یا سرویس‌های پشتیبانی از کاربران مانند UserVoice از مثال‌های خوبی هستند که از این روش استفاده کرده‌اند.

۷- ویروسی کردن اجتماعی (Social Virality)

در این روش، شرکت‌ها برای انتشار محتوا در مورد محصول یا خدمت خود به شبکه‌های اجتماعی تکیه می‌کنند. معمولاً کسب‌وکارها صفحات خاصی را در شبکه‌های اجتماعی برای برند خود ایجاد می‌کنند و در آن، انواع محتوا را درباره‌ی ویژگی‌ها و ارزش‌های محصولات یا خدمات خود منتشر می‌کنند.

۸- ویروسی کردن دهان‌به‌دهان ناب (Pure Word of Mouth Virality)

افراد تنها زمانی درباره‌ی محصول یا خدمت شما با دیگران صحبت خواهند کرد که از استفاده‌ی آن لذت ببرند. پس یک محصول یا خدمت ناب ارائه دهید که مردم واقعاً دوستش داشته باشند. دوم، آن را خاص بسازید و به مردم چیزی بدهید که در مورد آن بحث کنند؛ مانند اکثریت محصولات اپل. اینجا همان‌جایی است که برند وارد بازی می‌شود.

بازاریابی ویروسی یک تکنیک بازاریابی است که به‌وسیله‌ی آن اطلاعات محصولات یا خدمات یک کسب‌وکار مانند ویروس بین مخاطبان هدف پخش می‌شود. درواقع مشتریان تشویق می‌شوند تا پیام بازاریابی یک برند را به دیگران منتقل کنند.
بازاریابی ویروسی یک تکنیک بازاریابی است که به‌وسیله‌ی آن اطلاعات محصولات یا خدمات یک کسب‌وکار مانند ویروس بین مخاطبان هدف پخش می‌شود. درواقع مشتریان تشویق می‌شوند تا پیام بازاریابی یک برند را به دیگران منتقل کنند.
بازاریابی ویروسی برای معرفی ویژگی‌ها، محصولات یا خدمات یک کسب‌وکار و وفادار کردن مشتریان در سریع‌ترین زمان ممکن با صرف هزینه‌ی پایین، بسیار مناسب است.
بازاریابی ویروسی برای معرفی ویژگی‌ها، محصولات یا خدمات یک کسب‌وکار و وفادار کردن مشتریان در سریع‌ترین زمان ممکن با صرف هزینه‌ی پایین، بسیار مناسب است.